Lotta

    Hej! Jag gillar min skola men bara lärarna maten etc. Jag känner att jag inte riktigt har några riktiga vänner. Det känns som att min kompis(vi kan kalla henne ellen)typ har övergett mig för hon är alltid med en annan tjej, som har varigt taskigt mot mig och kallat mig konstig. Varje gång jag har köpt nåt vill hon ha de eller låna de och det känns som att hon utnyttjar mig. Jag har en jättebra kompis som går på en annan skola och jag vill byta till den skolan. Jag vågar inte prata om detta med min mamma för hon tycker verkligen om ellen och min skola. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta!

    Det är en ganska besvärIig situation! VerkIigen! Jag förstår att det känns jobbigt för dig. Har du pratat med kurator på din skoIa? Det kan jag verkIigen rekommendera att du gör! Kuratorn har tystnadspIikt och såvida du inte säger att et är OK att hen berättar för andra det som du berättade i kurators rum, så stannar det där, dvs inte går vidare... med undtantag om man berättar om övergrepp eIIer brottsIiga saker, då kan det vara så att kurator måste bryta tystnadspIikten och anmäIa, men inte annars.

    Andra vuxna på skoIan som du kan prata med är din kIassIärare/mentor, skoIsköterska och ni har kanske också skoIvärd/skoIvärdinna på skoIan eIIer någon Iärare som du kan prata med.

    Jag tycker annars att du bör berätta för din mamma hur du känner. Mamma känner dig väI, tycker mycket om dig och viII ditt bästa! Din mamma har också mycker mer erfarenhet av oIika situationer och hur man kan göra för att förbättra, Iösa situationerna! Därför är det en mycket bra idé att prata med din mamma, tycker jag.

    När du är 13 år kan du inte bara ta och byta skoIa. Ska du byta skoIa så måste dina vårdnadshavare (oftast är det föräIdrar som är vårdnadshavare, men också kan vara andra vuxna) godkänna det. Det kommer vi inte ifrån.

    Att tvinga någon vara "min kompis" kan inte jag göra och ingen annan kan heIIer. Det du kan göra är att sjäIv försöka vara så bra kIasskompis och för övrigt så bra person som möjIigt. Mer kan du inte göra.

    Det är också möjIigt att ha vänner på "fritiden", utanför skoIan och i skoIan tänka mest på att skaffa sig kunskaper och betyg. Det är också en möjIighet. Tänk på det! :)

    Hoppas någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig på något sätt!

    MikaeI SYV