Hanna
    Hej! Jag går första året på samhällsprogrammet. Klassen är bra men känner att det är för mycket plugg och tråkiga ämnen. Min syv säger att det är tråkigt första året men att det blir roligare i 2:an. Som sagt gillar jag min klass och skola väldigt mycket!

    Jag är intresserad av människan och vill nog jobba inom vården t.ex psykolog i framtiden. Då kan man ju gå vilket program som helst som ger högskoleförberedighet. Jag ville gå BF men det fanns inte plats. Det finns två program som man kan byta till och det är VO och inredningsdesign. Jag är intresserad av båda de programmen. Men jag vet inte om jag vill byta eftersom jag är rädd att jag kommer ångra mig. De programmen är även på andra skolor som jag helst inte vill gå på.

    Men jag har det väldigt svårt med att komma ihåg saker, glömmer lätt av namn på människor jag känt länge osv som gör det svårt att plugga till alla prov och läxförhör. Jag gillar inte heller direkt mina lärare bl.a för att de inte lär ut så bra och jag har liksom inte klickat med dem.

    Min fråga är då: Hur ska jag göra? Vad tror du är bästa alternativet? Jag har kompisar i alla dessa tre linjer så det är inte riktigt något problem.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    att byta program och skola mitt i läsåret är kanske inte det optimala!... tänker jag. Du bIir tvungen försöka "Iäsa ikapp" och det ger extra mycket stress. Du har redan svårt att komma ihåg saker, vilket kan vara tecken på stress.

    Jag tycker därför att du bör stanna där du är nu och avsluta det här läsåret så gott du kan. Sök samtidigt om till åk1 på en ny skola och/eller på ett nytt program.

    Om du nu fortsätter kämpa och försöke få så många godkända betyg du kan, har du sedan också möjlighet att ändra dig och stanna på ditt nuvarande program - fortsätta läsa åk2, och kanske har din SYV på skolan rätt, det kan bli roligare! :) Man kan alltid hoppas!

    Bästa hälsningar

    ANNA