Jamila
    Hej! Jag hoppade av högstadiet när jag var yngre och har inte heller studerat gymnasium. Hur ska jag göra nu när jag ska söka till en yrkeshögskola exempelvis? Som har behörighetskrav? Kan man på nåt sätt läsa upp det man missat i grundskolan? för att sen kunna läsa upp de gymnasieämnen som behövs? Tänkte studera något inom VVS? Bor i Stockholm.
    • Anna : Har du varit i kontakt med komvux i din kommun? Fick du hjälp där? Hur går det?

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Absolut så kan du läsa upp dina betyg!

    Bor du i Stockholms kommun? I så fall kontaktar du komvux i Sthlm kommun (eller den kommun du är skriven i). Studie- och yrkesvägledarna på komvux kan hjälpa dig och göra en plan för vad du behöver läsa upp för att bli behörig.

    vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jamila,

    du behöver /som lägst/ på Grundskolenivå uppnå kunskaper motsvarande svenska /eller svenska som andraspråk/; matematik och helst även Engelska - motsvarande godkänt betyg på våren i åk9. För vuxna är det "grundskolekompetens" som krävs att kunna läsa på gymnasial nivå på komvux.

    Utbildningar inom VVS- finns på olika nivåer.
    Om du vill komma in på Yrkeshögskola, som är en Eftergymnasial utbildning, behöver du uppnå "gymnasiekompetens" vilket tar 3 år på heltid.

    Studieplan gör du tillsammans med en studie- och yrkesvägledare på Komvux, kommunal vuxenutbildnignen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Du kan, för inspiration, se vilka Yrkeshögskoleutbildningar som finns idag - www.yhguiden.se/resultat?Education.text=VVS

    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar ändras ofta. Nya YH-utbilndingar "kommer ut" vid månadsskiftet januari/februari varje år. Det är inte alls säkert att samma YH-utbildningar som finns idag, som kommer att finnas även när det blir dags för dig att söka, men kika ändå på >>de befintliga VVS-utbildninar på yrkeshögskola (då får du bättre uppfattning om det är det du vill).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig LYCKA TILL!

    ANNA