Elin
    Hej!
    Jag går nu mitt 1:a år på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiumet och vill sedan läsa vidare mot yrket forensik. Jag vet att jag vill söka vidare till programmet analysvetenskap i kemi med intiktning mot forensik på universitetet i Örebro. Men min fråga är om jag måste läsa vidare på masternivå för att söka jobb på NFC eller om det räcker med utbildningen på örebros universitet? Skulle vilja veta vilken/vilka vägar man kan ta för att komma till nivån så man kan söka jobb på NFC.

    Tacksam för svar
    Elin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Det finns annons om ett ledigt jobb på NFC´s hemsida där de annonserar efter Tekniker till Kemi- och tekniksektionen och de önskar att den personen har 3 årig eftergymnasial utbildning, de kräver, alltså ej master eller magister, utan kandidatexamen är OK. Men det är till just den här tjänsten.

    Vilka tjänster som blir lediga på NFC när det blir dags för dig att söka jobb, är det ingen som idag kan svara på. Med mer utbildning ökar du dina chanser till anställning.

    Du kan kanske tänka så här att du börjar söka jobb under sista terminen av din 3-åriga kandidatutbildningen och samtidigt söker fortsatt utbildning. Sedan ser du vad du fick för olika erbjudanden och kan välja då.

    Du kan också försöka göra ditt examensarbete /i slutet av din högskoleutbildning/ på NFC. Just nu uppger de att de har mycket begränsade möjligheter att ta emot studenter som vill göra sitt examensarbete hos dem, men att de säger inte "blankt nej", utan tittar på vem och varför vill göra examensarbete på NFC och några får varje år göra det (men inte många). Är du duktig och envis, kan du mycket väl lyckas få göra ditt examensarbete på NFC och då får du in "en fot" där.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Julia Syv