Fatou

    Hej Jag är en 18 åring tjej med ofärdig utbildning från års 8, har rest utomlands i 3 år. Har barn som är 5 månader, tänkte börja studera när han är äldre. Men har kollat på komvux och där kan man börja det halv år man fyller 20, vill gärna studera innan det. Har bort i Sverige tidigare 6-7 år och kan prata och förstår det mesta, men hur ska jag tillväga? Ska jag söka på grundskolan igen eller hur ska jag göra? För jag går ut gymnasiet nästa år eftersom jag började inte tidigt i skolan så fick börja redan i års 2 ligger ett ett steg efter min åldersgrupp. Vilken typ av studier eller skolor ska jag eller kan gå på för att utföra min utbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatou,

    mitt förslag är att du tittar på folkhögskolorna>>>. De erbjuder utbildningar på grundskole- och på gymnasial nivå. Och de tar in från 18 årsåldern, så du är "gammal nog" för en folkhögskola. :)

    Ett annat alternativ är Introduktionsprogrammen på en gymnasieskola. Det finns fem olika introduktionsprogram - du kan läsa om alla dem på www.gymnasieguiden.se/program/IM<<<

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack Julia, jag va lite orolig över detta men hittade en lösning nu :)
    • Julia : Jättebra att du hittade en lösning! Lycka till!
    • : Är jättenöjd
    • : Tack
    Läs alla kommentarer