Anna
    Vi ska skriv ett personligt brev och skicka det till platsen vi vill praoa på. Men jag har svårt att börja med den. Vad ska jag tänka på? Och hur ska jag börja skriva den? Vad ska jag tänka på om jag ska skicka det till t.ex en advokatbyrå om jag vill praoa där? Hur personligt får det vara? Vart kan jag hitta exempel? ps. det är en svenska uppgift MVH tannaz

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Personligt brev kan se ut på väldigt många olika sätt, beroende på vart och varför det ska skickas.
    Just i det fallet när du ska söka en prao plats, så tycker jag det räcker med ett kort brev på maximalt en A4 sida.
    Det som måste vara med i brevet är:
    1. Ditt fullständiga namn och KONTAKT uppgifter dvs din epostadress och minst ett telefonnummer men bättre med fler kontaktuppgifter, t.ex tel nummer hem och mobil till både dig och dina föräldrar (för att det ska bli möjligt att snabbt nå dig med besked om praktiken)
    2. Förklaring till varför du skriver det brevet, dvs att du söker en praktikplats
    3. Du bör nämna det eller de yrken som du är nyfiken på, t.ex advokat, domare, paralegal
    4. Du bör uppge fakta om PRAO perioden: när och hur länge praktiken för dig blir
    5. Beskriv dina egenskaper, som t.ex punktlig, noggrann, bra på att följa instruktioner, engagerad, vetgirig, eftertänksam och/eller andra egenskaper som du vet att du har
    6. Du kan också kort förklara varför du är intresserad av just jurist-yrken - t.ex om någon i din familj är med i den branschen och har inspirerat dig eller om det var någon bok eller film som blev källan till ditt intresse eller någon händelse som du bevittnade... Annars så kan man skriva att du inte exakt vet varför men att du alltid känt dig intresserad av juridiska frågor.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare