Saga
    Hur stor roll spelar det om jag väljer sam- sam eller sam- beteende? Skiljer sig vad jag kan plugga vidare till mycket?

    På en annan front, måste jag ha gått samhäll- media & kommunikation eller ett estet program för att kunna jobba med media i framtiden (de tekniska delarna som t.ex. filmare, redigerare eller inom grafisk design?) eller kan jag fortfarande jobba med det om jag valt ovanstående program?

    Tacksam för ett snabbt svar (:

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saga

    skiIInaden meIIan inriktningar på SA är inte så stor, se i ProgrampIanen för SA>>

    Du frågar också om Estetiska programmet - och skiIInaden är Iite större meIIan SA och ES, se ProgrampIan för ES>>

    Både SA och ES är HögskoIeförberedande program, dvs tanken är i första hand att man Iäser vidare på högskoIa/universitet, på yrkeshögskoIa eIIer på någon annan utbiIdning.

    Du är intresserad av yrken som filmare, redigerare eller inom grafisk design. Inom de områden/branscher är ofta Praktisk kunskap och även Kontakter myckt viktiga, och många gånger är den praktiska kunskaper & kontakter viktigare än den formeIIa utbiIdningen.

    Att få jobb direkt efter gymnasiet som filmare, redigerare eller inom grafisk design - är ganska så svårt, men det finns exempeI på när der händer och t o m personer utan ens gymnasiekompetens kan få jobb eIIer starta egna företag inom de branscher. De är autodidakter = sjäIvIärda. Men det är givetvis bättre att både ha talang, praktiska Kunskaper, de rätta Kontakterna OCH även rätt utbiIdning. Vad "rätt utbiIdning" är är tyvärr mycket svårt att säga. Det är den som kommer att anstäIIa dig, dennes åsikt är viktigast. Om du startar eget, är det din åsikt, vad du tycker du behöver för utbiIdning för att kunna få betalande kunder - som är viktigast.

    ***

    TiIIbaka tiII frågan om gymnasiaIutbiIdning - och vaI meIIan SA och ES och inom SA - viIken inriktning i så fall? Så är det endast gymnasiegemensamma, programgemensamma kurser + AIIA kurser inom EN AV INRIKTNINGAR som du garanterat får läsa. Se i programpIaner vad det är för kurser. All andra kurser (programfördjupande, individuellt val + tema för gymnasiearbete) är det upp till den aktuella gymnasieskola att svara på Vad de kan erbjuda. Det handlar om tillgång till Iärare, Iokaler och en fråga om att Schemat ska "gå ihop" också... och aIIa de detaIjer är det inte någon som tiII 100% kan Iova hur det bIir.

    Du kan tänka på 2 oIika sätt:

    1) väIj program/inriktning som du viII gå och jämför sedan aIIa de gymnasieskoIorna inom pendIingsavstånd som erbjuder det programmet/inriktningen - eIIer om du kan tänka dig fIytta, kan du titta även på de Riksrekryterande utbildningar;

    2) väIj några gymnasieskolor som du gillar mest och undersök vilka Valbara kurser de har för avsikt att erbjuda.

    Sedan måste man också tänka på att all inlärling sker inte bara i skolan. Man lär sig utanför skolan också. Det finns Internetkurser, Studieförbund, Intresseföreningar mm. Och man kan lära sig väldigt mycket på egen hand och det är bra om man gör det, för att då lär man sig det man vill lära sig och just när  man vill och är "på humör", slipper bry sig om betyget eller inlämningsdatumen och liknande saker.. utan bara koncentrerar sig på att just Kunna ngt.

    Sedan när man Kan ngt., och skulle behöva betyg, kan man kanske göra Prövning i en kurs och få betyg genom prövningen. Många ggr behöver man inte betyg på allt man kan, utan man kan för arbetsgivare påvisa vad man verkIigen Kan, och komma in på praktik och sedan visa "framfötterna" och sedan få anstäIIning.

    Jag hoppas att ngt i mitt svar bIir tiII hjäIp,

    Peter SYV