Robert
    jag går bygg-programmet 3 året och börjar bli intresserad att plugga vidare. Jag kom på slutet av 2:an att jag ville nog fortsätta plugga för trivdes med att göra det. Är inte jätte intresserad av bygg branschen vill helst studera något som är socialt bland folk. Mina betyg är inte de bästa men ligger runt C och D. Jag har Behörighet till att läsa högskola och även läst matte 2 och samhällsvetenskap 2. Är väldigt kluven på vad jag vill läsa men helst typ försäljning eller marknadsföring. Men vet inte vilket program jag ska söka eller skola. Är det svårt att komma in? Har även tänkt lite på att söka till statsvetenskap, hur svårt är det att komma in där? rekommenderas det att läsa ett basår? Finns det andra program som det är lättare att komma in på som håller ungefär samma ramar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Robert!

    Det är bra att du vill plugga vidare. Det finns eftergymnasiala utbildningar på högskola och på yrkeshögskola (även andra eftergymnasiala utbildningar finns också - t.ex. på folkhögskola men ej i de branscher som du är intresserad av).

    Alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige hittas via www.studera.nu - och du kan leta där redan nu men tänk på att flera utbildningar kan dyka upp till 15 mars, då ansökningsperioden börjar till högskoleutbildningar med start höstterminen 2016. Sista ansökningsdag är 15 april och sedan kan man komplettera med betyg till mitten av juni. Du kan söka upp till 20 olika alternativ till högskola och kan bli antagen till 150% av studietakt - t.ex. kan man läsa ett program på heltid och kurser á 50% av heltid vid sidan av.

    Det finns en stor mängd högskoleutbildningar (tusentals) - både kurser och program - inom de branscher som du är intresserad av. Eftersom du själv vet bäst vad som skulle passa dig, tycker jag du själv bör leta på http://studera.nu/jamfor-utbildning/ och när du hittar några utbildningar, kan du höra av dig igen - så kan vi hjälpa dig att se om du redan nu är behörig eller om du behöver komplettera för behörighet.

    ang. dina betyg på gymnasiet - försök få så höga betyg i de kurser som du läser nu och fundera över om du vill göra Högskoleprovet.

    Inom Yrkeshögskola kan utbildningar starta året om - t.ex. finns det YH som startar 8 februari eller 1 juni. I slutet av januari kommer myndighet för yrkeshögskola meddela vilka nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas och utbud kommer att ändras/öka. Du kan redan nu se om det finna någon/några intressanta YH men se även i mitten på februari - för det kan dyka upp nya intressanta för dig YH.

    Några exempel på YH som kan vara av intresse för dig:

    Kvalificerad inköpare

    Inköpare - fördjupning Logistik

    Redovisningsekonom

    Reklam & marknadsföring

    Du får gärna höra av dig - när du har kikat in på länkarna som jag skickar till dig nu.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare