Viona
    Hejsan! Jag går 9:an och har länge funderat på natur natur i gymnasiet då jag vill gå en bred linje och bli det jag vill. Men sen är problemet mina merit, jag ligger på ca 245 merit och är orolig att det inte kommer att räcka och jag vill helst inte oroa mig hela lovet om jag blir antagen eller inte utan ha ett litet hum om ifall jag kommer in, förstår du?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det slutgiltiga /definitiva/ antagningen är klar i början av juli, men i vissa län ännu tidigare. Vilket län (stad) bor du i? Ansökningstider i olika delar av Sverige kan du se på gymnasieguiden.se - snällkänk är här>>

    Jag förstår att det är jobbigt att inte veta om man blir antagen eller inte, men tyvärr så går det inte att få svar innan det definitiva antagningen är klar. Detta pga betygen på våren i åk9 sätts första veckan i juni och det måste verifieras och administreras - då får Antagningskanslierna betygen "in i systemet" i mitten av juni. Sedan behöver de 2 veckor på sig för att göra antagning, kolla och dubbelkolla att allt är rätt, så att ingen elev får fel besked.

    Det rådet jag kan ge dig är att söka till flera (många) olika gymnasieskolor. Om det är just Natur,natur du vll gå, sök NA,natur på alla de gymnasieskolor som ligger inom pendlingsavstånd från din bostad.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA