Hej Emma,

    eleven och föräldrarna/vårdnadshavare kan önska att eleven går om ett eller flera år på grundskolan, men det är "huvudmannen" som bestämmer (i praktiken är det rektor på grundskolan som säger Ja eller Nej till elevens/vårdnadshavarnas önskemål om att gå om ett år på grundskolan).

    Eleven har rätt att efter att ha gått 9 år på grundskolan gå vidare till "gymnasiet". Som obehörig till de nationella programmen, är eleven i så fall behörig till IM, Introduktionsprogrammen - inte till alla IM, utan kanske bara till ett eller några av dem. Det är lite olika behörighetskraven till olika IM.

    De lägst behörighetskraven är det till Yrkesintroduktion>> - där det krävs kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg i åk6 i grundskolan + intresse för "ett aktuell yrke".

    Individuellt alternativ>> och Språkintroduktion>> kan man inte söka på egen hand, utan man får plats på dem via kurator/rektor eller flyktinghandläggare.

    Preparand>> - blir aktuellt att gå om lärare gör bedömning att man på ett år kan bli behörig till gymnasiets nationella program.

    PRO>> - programinriktat individuellt val är lite speciell utbildning; man måste ha godkänt betyg i svenska /eller svenska som andraspråk från vårterminen i åk9 och ha några godkända betyg i andra ämnen/ - och då kan man gå med en vanlig klass på ett YRKESPROGRAM (och få extrahjälp i just det ämnet eller de ämnen som man ej fick godkänt på grundskolan). Man kan ta examen på 3 år, tillsammans med sina jämnåriga.

    Ofta går det till så här: rektor kallar till ett möte med eleven, vårdnadshavare, klasslärare, kurator och SYV - när det blir känt att eleven inte kommer att bli behörig till gymnasiets nationella program och alla diskuterar och kommer fram till vad som blir bäst för eleven.

    Bästa hälsningar

    ANNA