Student
    Det är dags för mig att välja individuella kurser och kurserna vår rektor visade som fanns tillgängliga för min linje var indelade i färger. Han sa att man kunde välja individuella kurser som är tillgängliga för andra linjer också men att det skulle innebära en eventuell/möjlig schema-krock.

    Vad innebär en schema-krock i gymnasiesammanhang och vad gör man om man verkligen inte är intresserad av de kurserna som erbjuds?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad,

    schemat-krock innebär att två olika lektioner ligger samtidigt; eller - i bästa fall - överlappar varandra.

    Exempelvis kan en lektion börja kl.13.00 och sluta 14.00 och en annan lektion som du också måste vara med på börjar kl.13.30 och slutar 14.30 - då har du en halvtimme "schemat-krock" - du kan ju inte klona dig och vara i två olika klassrum samtidigt!? :)

    Skolorna försöker tillgodose elevernas önskemål om valbara kurser, men tyvärr så är det inte alltid möjligt. Lärana har också önskemål om hur deras schemat ska se ut. Läraren kan inte heller leda flera olika lektioner samtidigt. Även "lokalkapacitet" kan begränsa möjligheter att lägga schemat - det är ju begränsat antal klassrum i varje skolbyggnad!

    Jag råder dig försöka välja enligt rektors förslag. I annat fall prata med SYV och förklara vad dina önskemål är. Jag kan inte lova att du ska få välja endast de kurser som du vill ha. Ibland måste man välja bland det som finns möjligt att välja mellan.

    Gymnasieskolans skyldighet är att erbjuda dig möjlighet att läsa kurser så att du kan uppnå kraven för examensbevis. Varje skola kan inte garantera att varje elev ska få läsa exakt alla de kurser som hen vill läsa, tyvärr. Jag beklagar detta men kan inte göra ngt. åt saken mer än att förklara för dig hur det ligger till.

    Bästa hälsningar

    ANNA