Alexander
    Hej jag går på humanistiska programmet i ettan, jag ska snart göra mitt individuella val i till tvåan och måste ta matte 2b för att få behörighet till högskolan jag vill gå på. Men nu är det så att jag verkligen vill läsa tyska 1. Hur ska jag göra? vill/ måste ha båda kurserna men det går inte. skulle uppskatta svar snabbt eftersom jag den 20:onde februari måste göra valet!
    • Peter : måste du ha tyska 1 för behörighet till din eftergymnasial utbildning?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander,

    matematik 2 krävs till många olika högskoleutbildningar. Men tyska 1 brukar inte krävas för behörighet. Vilken utbildning är det som kräver betyg i tyska 1?

    Att du vill läsa tyska är jättebra. Men det kanske du kan göra på egen hand eller på ett studieförbund på kvällstid? eller på ngt. annat sätt?

    Ett annat alternativ är att ansöka hos rektor om att läsa en utökad kurs - dvs en Extrakurs. Men rektor kan säga nej. Att läsa utökade kurser är inte en rättighet.

    • : Vill bara läsa tyska för skojs skull, men tack så mycket för svaret!
    • Peter : Det är jättebra att Iäsa språk, kan behövas i många oIika sammanhang. och tycker man det är roIigt - så är det ännu bättre! Dock kan det också ta tid och ork från andra studier... så det är en "baIans", en avvägning som man får göra - hur mycket tid måste jag Iägga på det som jag måste göra och hur mycket tid och ork har jag tiII det som är roIigt. Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig. hör av dig sen och berätta hur det bIev, vad du vaIde och hur det går för övrigt... :)