Magdalena
    Hej! Jag fick en yrkesexamen när jag tog studenten nu i somras, men vill börja en utbildning nu på högskolan. Problemet är att jag inte har någon högskolebehörighet. Jag kan läsa upp de ämnen jag behöver på komvux nu till våren men problemet är att jag inte får något bidrag från CSN under den här tiden då jag bara är 19 år, vilket är ett måste för mig då jag inte har några besparnigar, behöver något att röra med mig med och måste betala hem. Finns det något annat bidrag man kan söka?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Magdalena!

    Vilket kalenderår fyller du 20 år? Om det är under 2017 som du fyller år, då är det från 1 juli 2017 som du har rätt till Studiemedel. Innan dess har du rätt att i fall du läser på heltid - att få Studiebidrag inom Studiehjälpen.

    Att du behöver ha inkomst kan jag mycket väl förstå. Men jag kan tyvärr inte göra ngt. mer än att förklara vad som gäller och ge dig råd.

    Det som gäller är att du bör läsa på minst heltid, dvs inte mindre än 20 gymnasiala poäng per vecka - och i så fall har du rätt att få Studiehjälp från CSN, enligt vad som står på CSN´s hemsida i alla fall>>.  Läs på CSN´s hemsida och kontakta dem på CSN. Studiehjälpen ger inte speciellt mycket inkomst, det är samma som du hade när du gick på gymnasiet - 1050 kr/månad. Och jag förstår att det är inte mycket "att hänga i granen".

    Det rådet jag kan ge dig att du försöker få jobb och kanske läser på deltid och jobbar samtidigt. Eller att du jobbar fram tills dess att du blir gammal nog att få Studiemedel, som ger mer pengar. För heltidsstudier med Studiemedel får man 3 tusen i månaden. Man får dessutom låna pengar också. Och man kan läsa på halvtid och få hälften, eller läsa på 75% och få tre fjärde delar av Studiemedel.

    Om du hade rätt till utbetalningar från A-kassa, kunde du fråga din a-kassa om de lät dig studera med bibehållen a-kassa, men jag gissar på att du inte har rätt till a-kassa.

    Om du är arbetssökande och inskriven på Arbetsförmedlingen, kan du fråga dem på AF om de har några förslag på hur du kunde studera på komvux och få någon inkomst mer än Studiehjälp från CSN. Kanske kan Arbetsförmedlingen ge ngt råd, exempelvis fatta beslut om att du med din nuvarande utbildning inte är anställningsbar och behöver studera och "ge dig studier på komvux som arbetsmarknadsutbildning" och bevilja aktivitetsstöd eller alfa-kassa utbetalningar. Det är Undantag, inte regler. Kan kan därför inte lova dig att AF kommer att fixa det, men du kan i alla fall fråga om det på AF. Det beror mycket på om du med din nuvarande utbildning kan få jobb eller inte. Om du kan få jobb, kommer inte Arbetsförmedlingen vara speciellt behjälplig med studier för dig, tror jag, tyvärr...

    Hoppas att någonting i mitt svar hjälper dig på något sätt!

    L. :)

    Liselotte