Patrik
    Hej, började 1:an på IT-gymnasiet i Skövde och nu efter ett tag så känner jag att jag inte är nöjd med mitt val och för mig är det för mycket matte, jag vet inte hur jag ska gå till väga, jag har kollar runt på olika gymnasium och fastnade för Lichron här i Skövde, hur är matten där? Men som sagt är jag inte nöjd med mitt val och vill verkligen byta till något annat med mindre matte och lite mer praktiskt.
    Tack på förhand.

    M.V.H Patrik
    • Milla : På alla yrkesprogram på alla gymnaiseskolor - vad det gäller matte - är endast en kurs, matte 1a som är obligatorisk.
    • Mikael : Vi har ställt en fråga till Lichron i Skövde och fick svar att det har nu gått så pass lång tid in på läsåret, att de inte ser möjlighet att ta in en ny elev. :( Lichron hälsar att du är jättevälkommen att söka till nästa läsår! Jag tänker också på att det på din egen gymnasieskoIa även finns EE (el-&energiprogrammet) som har betydligt mindre matte än Teknikprogrammet. Har du haft en tanke på att byta program inom din egen skola?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag antar att du går på Teknikprogrammet nu. På TE är det mycket matte, ja!

    lichron-teknikgymnasium-skovde>> erbjuds det Industritekniska programmet, där det är betydligt mindre matte och det är en ganska mycket mer praktisk utbildning.

    Frågan är dock om de

    1. har plats på Lichron

    2. om de kan ta in så här sent på läsåret.

    Vi har nu ställt en mail-fråga till rektor om de har plats. Du kan gå på Öppet hus på Lichron den 16 nov och både "kolla in" skolan och direkt fråga om de har plats och kan ta in dig nu.

    Ett annat alternativ är att du söker om till åk1 tilll hösten 2017. Under resten av detta läsåret råder jag dig i så fall att hänga mer så gott du kan och försöka få godkända betyg i de kurser du kan. Godkända betyg och KUNSKAPER är alltid bra att ha. De kan man använda till mycket - senare... och på olika sätt. Har man kunskaper, kan man få betyg genom en prövning, t.ex.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Det är tyvärr så att Lichron gymnasiet svarade nu att de tyvärr inte ser någon möjlighet att bereda en plats för elev så här sent in på terminen. jag bekagar detta, men vi här på Fråga SYV inte har någon möjlighet att påverka rektors beslut. Det är rektor som är ytterst ansvarig och bestämmer över de resurser som finns på skolan.

    Att hjäLpa en elev att läsa ikapp kräver ganska mycket resurser som i så fall tas ifrån de elever som redan nu går på skolan. Rektor beslutade att det är inte ngt. hen vill göra. Och det är rektors rätt att fatta ett sådant beslut.

    Det du kan göra är att

    a) försöka klara av detta läsåret så bra du kan och samtidigt söka till nästa år, konkurrera med dina grundskolebetyg.

    b) kontakta alla de andra gymnasieskolorna eller försöka byta inom din egen skola.

    c) kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och fråga om de kan hjälpa dig på ngt. sätt, t.ex om de kan placera dig på något yrkesprogram på en kommunal gymnasieskola.

    d) söka jobb och i fall du får jobbet byta från studier till att jobba och söka om till åk1 till nästa höst.

    De är de alternativen (ovan) som jag kan komma på. Hoppas mitt svar bIir på något sätt till hjälp för dig! Kommer du på ngn lösning själv, bLir jag väldigt glad och du får gärna höra av dig och berätta för oss vilken lösning som du kom på! :)

    LYCKA TILL!