Enany

    jag har läst 60 hp i socialt arbete 1och 2, 60hp social antropologi 1och 2, 60hp barn och ungdomsvänskap 2,3. 15hp barn och fritids, av allt jag har fått filosofi examen. men jag har inget arbete med utbildningen. min fråga är om jag kan komplettera några av kurserna till något form av yrke examen eller något utbildning som leder mig till arbete?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du kan tänka dig jobba som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så passar din utbildningsbakgrund till de kraven som arbetsgivare ställer, för att de efterfrågar att sökande till de tjänsterna har någon form av högskole-universitetsexamen á 180 högskolepoäng och det har du, skriver du om i din fråga. Inom vilket område examen ligger, är av något mindre betydelse (bra om det är inom "samhällsvetenskap" eller "humaniora" på något sätt och det har du ju också i din utbildningsbakgrund), så du får gärna söka jobb inom de yrken som jag nämner ovan.
    Vad gäller få yrkesexamen på högskola- eller universitet, så brukar man kunna få den endast genom studier på "rätt program", tyvärr. T.ex vill man bli socionom måste man ta examen från just socionomprogrammet; vill man få examen som SYV - är det studier på SYV-programmet som gäller; och detsamma gäller även sjuksköterska (sjuksköterskeprogrammet) och får att få lärarexamen måste man läsa på något av lärarprogrammen på lärarhögskolan.
    Om du kan tänka dig jobba som lärare, så är det inte otänkbart att du kan få jobb även utan lärarexamen (detta på grund av den stora lärarbristen som råder i Sverige, tyvärr). Du kan söka SYV-tjänsterna också men arbetsgivare föredrar att anställa "behöriga SYV-ar" (de med examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet, dock är det inte förbjudet att anställa, inom det yrket, med vilken utbildning som helst, egentligen, detta för att det inte finns krav på legitimation).
    Vad gäller "komplettera" till yrkesexamen (vilken i så fall?) så får du ta och jämföra de kurser du har - på universitetsnivån - fått godkända betyg i med de kurserna som ingår i olika program och du kan anta att de kurserna du redan har godkända betyg i ska du inte behöva läsa om, de borde bli "tillgodoräknade", så din utbildning på programmet kan bli kortare.
    Jag vill också råda dig att titta på yrkeshögskoleutbildningar; de är relativt korta och är kända för att "ge jobb". Utbud finns på www.yhguiden.se
    Nedan finner du några exempel på YH-utbildningar (men i januari- februari kommer förhoppningsvis många fler yrkeshögskoleutbildningar av bli beviljade, så kika gärna mot slutet av januari och längre fram, igen, på www.yhguiden.se, är mitt råd).
    yhguiden.se/utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-LSS
    yhguiden.se/utbildning/reveljen-vuxenutbildning-solleftea/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/trafiklarare
    yhguiden.se/utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/larcentra-hudiksvall/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/trafiklärare
    yhguiden.se/utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-KBT
    Att man med universitetsexamen söker sedan läsa på en yrkeshögskola är inte alls ovanligt. Med två examina (en av de inom yrkeshögskola) har du sedan mycket bra grund att utgå ifrån när du söker jobb, så jag vill definitivt råda dig till kika på många yrkeshögskoleutbildningar. Du kan söka många yh-utbildningar på en och samma gång (det finns ingen begränsning i antal YH-utb.man får söka till). Den "vanligaste ansökningsperioden" ligger från mitten av februari till mitten av maj men varje YH-utbildning bestämmer själv när de öppnar sin ansökan, så här gäller det att ha "ögonen öppna"!

    Studie- och yrkesvägledare