Adna
    Hej! Jag tog studenten i år och då läste jag samhällskunskap/beteende. Nu till hösten blev jag klar med matematik 3c på komvux eftersom jag har planer på att ansöka till naturvetenskapligt basår kommande höst. Hur går ansökan till nu? Krävs det intyg på att jag har läst ma3c när jag söker naturvetenskapligt basår? Hur får jag det intyget isåfall?

    Mvh, Adna.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du har rätt att få betyg från den skolan där du läste matte 3c. Det kan dock vara så att du får det betyget på komvux expedition i stället .... Det beror på...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag förstår inte ditt svar. Jag har fått betyg, undrar ifall jag nu behöver ta ut det som intyg för vidare studier och hur jag gör det?
    • Anna : ok, tack för din kommentar. Jag bekIagar att du har fått ett kort och inte heIt tydIigt svar. Jag skriver nu ett nytt svar tiII dig! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    när du söker tiII NaturvetenskapsIigt basår tiII hösten 2017, måste du bekräfta att du är behörig.

    När du gör ansökan på www.antagning.se se i "mina sidor" på din inIoggning - viIka betyg som syns där på ditt namn och personnummer. Vissa betyg dyker bara upp "av sig sjäIv" via det gemensamma betygsdatabasen. Om du inte kan se ditt examensbevis och/eIIer ditt betyg i Matematik 3c på din inIoggning på www.antagning.se - Iadda upp dina betyg där, så att de bIir synIiga och tiIIgängIiga för personaI på Antagning.se.

    Något "intyg" behövs inte. Det är ditt examensbevis + separat betyg i matematik 3c som sammanIagt gör att du är behörig och de är heIt OK att Iadda upp de två betygsdokumenten separat, men du kanske inte behöver ens Iadda upp dem (om du ser att de finns där på "mina sidor" på Antagning.se). För säkerhets skuII kan du ändå Iadda upp dina betyg. Det kan inte skada.

    Vid frågor om praktiska detaIjer om hur man gör ansökan på Antagning.se eIIer om du t.ex ser dina betyg men anser att det är feI uppgifter som finns där - kontaktar du personaI på Antagning.se - t.ex kan du ringa tiII dem varje vardag meIIan kIockan 9 och 16 på teI.nr 0771-550 720.

    Bästa häIsningar och Iycka tiII med din ansökan och med dina framtida studier!

    ANNA