VS

    Gymnasie ansökan stängdes den 15de maj och jag ångrar verkligen mitt val nu. Jag hade denna gymnasium som mitt högsta antagna val bara för att den var populär och kom in på det preliminärt efter ett färdighets prov som jag blev godkänt på. Det var då jag tänkte vilket otur jag hade eftersom jag behöver ta 2 tåg dit och det är inte alls så bekväm som jag tänkte mig att det skulle vara. Jag blir super trött och jag kom hem sent trots att jag tog ett tåg klockan 6. När ska jag bli redo för att byta gymnasium och hur går det till? Vem ska jag få hjälp av? Jag vill byta så snabbt som möjligt och vill hellre gå på den som är närmäre mitt hem.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Prata med SYV-en på din skola och gör det snarast. Kanske maila redan ikväll så hen läser ditt mail tidigt på måndag morgon. Jag hoppas att SYV på din skola kan hjälpa dig. Hen kan kontakta gymnasieantagningen och be personal på gymnasieantagningskansliet ändra ditt gymnasieval; det är i så fall ett Undantag. Som regel måste gymnasieval vara "klart" med alla alternativ inlagda senast sista dagen i omvalsperioden. Men jag hoppas och tror att det i detta fallet ska gå att göra ett undantag. Du kan också be dina vårdnadshavare kontakta SYV och rektor på din skola (i fall du inte känner att du får kontakt med SYV-en på din skola i början av nästa vecka).
    Jag hoppas det går att lösa. Du ska inte behöva pendla långt om du tycker det är jobbigt.
    Vi håller tummarna! Hör av dig sen och berätta hur det går.

    Studie- och yrkesvägledare
    • VS : Hej! Tack så mycket för att du tog ditt tid och svarade på min fråga. Vi i Ekhammar har tyvärr inte en bestämd SYV i skolan utan alla samtal och mejl sker genom OnePlan. Jag har pratat med min mentor om detta och jag fick inte så mycket information men han stötte mig iallafall. Han sa att jag skulle kontakta ett SYV men jag är bara så förvirrad just nu! Grejen är att jag hade verkligen inte velat gå i denna skolan under ansökan perioden eftersom jag ville gå på en mer ''populär'' skola. Det var verkligen så dumt av mig. Jag har skickat ett mejl till SYV genom OnePlan och jag ska se om jag får svar. Jag undrar om SYV:en kontaktar direkt till det gymnasiet jag vill ändra till före skolstarten eller om jag behöver göra det själv och fixa allting. Ska jag prata vidare med min mentor om jag inte får tillbaka ett svar? Eller ska jag direkt till SYV?
    • Milla : Det är personal på gymnasieantagningskansliet som kan ändra i din gymnasieansökan. Efter omvalet har avslutats gör de det endast i Undantagsfall. Undantag brukar de göra om skolans SYV eller rektor ber de göra det. Du kan be dina vårdnadshavare kontakta både rektor på din skola och personal på gymnasieantagningskansliet (detta om SYV inte svarar). Ju snabbare gymnasieantagningskansliet får begäran (från SYV eller rektor eller från chefen på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd), desto bättre. Efter det att betygen som ska ingå i era slutbetyg är satta, börjar man arbeta med antagningsprocessen och då är det mycket svårt att ändra i gymnasiala alternativ.
    • VS : Tack så mycket!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer