Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tycker du bör gå prata med kurator på din skola och berätta exakt vad som har hänt; berätta för kuratorn vad du gjorde och varför, är mitt råd. Kuratorn kan sedan hjälpa dig med kontakter med andra personer, som t.ex den undervisande läraren. Du kan gott ta hjälp av dina föräldrar/vårdnadshavare också, tycker jag. Du är ännu inte myndig och jag tror dina föräldrar/vårdnadshavare kommer, i vilket fall, bli på ett eller annat sätt "involverade". Prata med dina föräldrar/vårdnadshavare (de har "ändå" ansvar för dig fram tills du fyller 18 år i alla fall); du kan lita på att de vill ditt bästa och kommer hjälpa dig på alla sätt de kan.
    Du kan också ta och ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 och fråga om vad regelverket (styrdokumenten) säger gäller i den situationen som du nu befinner dig i.
    Du får senare gärna höra av dig och berätta hur det gick.

    Studie- och yrkesvägledare