Fanny
    Jag studerar till beteendevetare. Har läst inriktningskurserna (sociologi) på Mälardalens högskola men sedan läst kurser utanför programmet (resterande 90 HP). Ska lösa sista inriktningskursen nu men sedan läsa sista fristående kurserna i sommar/höst. Det jag undrar är, kommer jag behöva ta ut min kandidatexamen i beteendevetenskap på den skola/stad jag går min sista fristående distans kurs? Eller får jag ta ut den på Mdh där jag läst mina inriktningskurser? Har det någon betydelse vart jag tar ut den ens?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,

    En kandidatexamen tar man ut på den högskola/universitet där man läser sin kandidatkurs som är en kurs där man uppnått kandidatnivå. Det kan vara en C-kurs.

    Tips: prata med studievägledaren på den högskola/universitet där du vill ta ut kandidatexamen. Om det för dig inte spelar någon roll, prata med studievägledare på båda lärosäten. Kraven för kandidatexamen är snarlika men ej identiska på olika högskolor/universitet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Okej! Tack för svar :) /Fanny
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Ewa :

      Hej, det verkar finnas en missuppfattning bland de unga och även "vuxna" att man får en examen i beteendevetenskap när man har läst kurser inom ämnet. Det finns ingen examen i beteendevetenskap. Studenten får ansöka om en kandidatexamen i sitt huvudämne, exempelvis sociologi och sen är det fritt att kalla sig för beteendevetare. Vissa lärosäten har en beteendevetenskaplig inrikting på sina program men där får man också en examen i huvudämnet och eventuellt att det då står med: med inriktning mot beteendevetenskap.

    • Anna : Tack så mycket Ewa för din kommentar! Vi har försökt förklara en del kring "yrket Beteendevetare" på https://www.framtid.se/yrke/beteendevetare
    Läs alla kommentarer