Hector
    Hej!
    Jag har jobbat som musiklärare i grundskolan i två år, jag skulle nu vilja bli behörig lärare. Helst mellanstadiet och högstadiet. Eftersom jag jobbar som musiklärare just nu och inte vill lämna jobbet så skulle jag vilja plugga på distans.

    Jag är utbildad musikalartist och har därför varken musikutbildning eller högskolepoäng.

    Vad behöver jag plugga för att bli behörig lärare och har ni tips på utbildningar/kurser som jag kan söka?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Alla de ordinarie högskoleutbildningar hittas via www.studera.nu men för dig som är verksam lärare kan ngt projekt passa bättre t.ex Lärarlyftet eller VAL, som är valideringsprojekt.

    ännu ett sätt att bli behörig lärare på är att läsa högskolepoäng i det ämnet som vill undervisa i och sedan Kompletterande Pedagogisk Utbildning i tre terminer. T.ex om du vill bli lärare i matte, sök grundkurs i matte / se på www.studera.nu vad som finns. .... Återkommer!;)

    Vilken stad bor du i?

    vilka ämnen vill du bli behörig i?

    du kan också söka tjänster att undervisa i de ämnena och på den nivån där du sedan vill bli behörig och delta sedan i ngt projekt typ Lärarlyftet ... Bra också att ta kontakt med Studievägledare på Lärarhögskolan ...