Mahdiyeh
    Hej!
    Jag kommer 100% att få F i Eng och har ingen chans att få E och jag studera samhälle program.
    Jag behöver Eng 6 och Eng 7 som meritpoäng men i fall om jag inte få betyg så blir svårt för mig i framtiden.
    Istället för att gå om kursen, borde det gå att plugga upp kursen under sommaren eller nått?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Mahdiyeh!

    Utan godkänt betyg i Engelska 6 saknar man Grundläggande behörighet för högskolestudier. Engelska 7 krävs inte för behörighet, men ger, precis som du skriver i din fråga - värdefulla meritpoäng>>

    Tråkigt att du känner att du inte kommer att få godkänt betyg. Innehåll i Engelska 7 bygger på den underliggande kursen, Engelska 6 - så du bör i första hand koncentrera dig på Eng6.

    Maximalt antal Meritpoäng>> kan man tjäna även utan betyg i Eng7.

    Det är mycket bra om du kan plugga upp engelska under sommaren. Får du möjlighet till det, tacka Ja! - är mitt råd. Att vila sig (ta igen sig) under sommarlovet är också viktigt. Så glöm inte att vara ledig och ha roligt under sommarlovet. Betyg är viktiga men hälsan är ännu viktigare! En annan bra sak man kan göra under sommarlovet är att Sommarjobba>>

    Önskar dig allt väl! lycka till med dina studier och allt annat som du vill satsa på!

    ANNA

    Ser nu att jag har missat att svara på frågan "VAR" du kan läsa under sommarlovet. Tyvärr så kan inte jag svara på den frågan. Du måste fråga på din gymnasieskola - SYV, lärare i Engelska eller rektor - om sommarskola kommer att anordnas av din gymnasieskola eller i kommunen centralt.

    Om du läser på en fristående skola och kanske bor i en annan kommun, än den kommun som skola ligger i - fråga också på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    Det är tyvärr inte säkert att någon sommarskola kommer att anordnas och då är det självstudier som återstår. Att hitta en sommarkurs på ett Studieförbund (som t.ex Vuxenskolan, Medborgarskolan eller Folkuniversitetet) kanske också är ett alternativ. Dock är det inte gratis. Frågan är om du har råd att betala för undervisning i Engelska. Läxhjälpsföretagen>> finns ju, så klart, men där måste man också själv betala för undervisning.