Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    PRO är en förkortning för Programinriktat individuellt val

    man ansöker genom att lägga in PRO alternativ i sin gymnasieansökan.

    Gidkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk krävs men man kan vara underkänt i några andra ämnen från grundskolan.

    Många gymnasieskolor tar på PRO i mån av plats det vill säga om det finns lediga platser efter det att alla behöriga sökande kom in. Därför finns det ingen garanti att det blir några PRO platser över huvudet taget och om det blir några PRO platser kommer den med fler och högre betyg in först, vilket kan betyda att elever med färre och lägre betyg blir utan plats.

    Vi rekommenderar att man i allra manligaste mån försöker bli behörig och för övrigt kämpar för högre betyg.

    Hälsningar

    Mikael SYV