Ronaldo Romi
    Jag gick i samhällskunskapsprogrammet, och tog studenten i somras. Jag sökte då in på utbildningar av ren spontanitet för höstterminen som gått, för att se om jag kommer in på olika utbildningar. Nu missade jag ju antagningen till våren 2017, och gjorde istället en så kallad senanmälan till de utbildningar som hade öppet utöver anmälningsperioden. Lade då till Socionomutbildningen i Göteborg (1 timma härifrån) som förstahandsval, följt av Internationella Affärer i Karlstad, och Journalistik med samhällsstudier - inriktning religionsvetenskap i Stockholm.

    Jag vet inte, jag ser detta som en chans, just för att det är rätt så nära Trollhättan, och för att jag kom in som senanmäld. Men det som får mig att känna mig så osäker är att lönen i förhållande till arbetsförhållandena, som socionom, är så dålig. Men samtidigt är det ett jobb som involverar att ändra levnadsförhållanden för människor mot det bättre.

    Jag vill fortfarande ha ett jobb där jag kan hjälpa människor. Först ville jag bli advokat, men utbildningstiden var inte så peppande direkt. Jag är så osäker, men jag vill ha ett jobb som involverar att kunna hjälpa människor och samtidigt se världen, och som samtidigt inte är lågbetalt. Jag vill inte jobba här i Sverige hela mitt liv, det skulle jag inte klarat av. Det är knappt så jag står ut med första månaden när hösten kommit. Kanske något inom FN, eller Unicef? Inom ambassaden? Det är kanske bara något man kan drömma om, men något i den banan. Vill ändra på människors levnadsvillkor runtom i världen, och samtidigt ha lön för mödan, som sagt.

    Jag skulle kunna tänka mig att bli tandläkare också, men då är det en massa ämnen som jag inte har. Bl.a. Matte 3 och 4, Biologi B, Fysik B, Kemi B. Då känner jag att jag inte borde ha valt samhällskunskap.

    Vet helt ärligt inte vad jag vill göra med mitt liv, och jag har på mig till 19:e december att välja ifall jag vill tacka ja/nej till socionomutbildningen. Jag har inget jobb eller körkort heller för den delen, vilket gör att jag känner mig ännu mer värdelös.

    Frågorna är många, men tack så himla mycket för svar på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ronaldo!

    Om du inte har ngt. annat att göra just nu, så tycker jag du gott kan tacka Ja tiII utbiIdningsplatsen. Det går alltid att hoppa av utbildningen ju, det är ingen som kommer att tvinga dig stanna på utbildningen i fall du inte vill.

    Börja också läsa mot körkortet. Det är dyrt, men teori-delen kan man Iäsa in på egen hand vilket inte behöver kosta ngt. men än ditt engagemang och din tid.

    Du är fortfarande väldigt ung och det är inte alls konstigt att du är intresserad av diverse olika yrken och inte riktigt kan bestämma dig. Med livserfarenhet brukar det "klarna" mer och mer för varje dag som går - vad du vill och vilka realistiska aternativ som finns för dig.

    Ang. skaffa jobb - så är det mycket bra att ta vilket jobb som helst - även "timmar vid behov" för att all arbetslivserfarenhet är mycket värdefull och det på olika sätt - du får bättre kännedom om arbetsvillkor, arbetsmarknaden och innehåll i olika yrken; du tjänar också pengar och även "pensionspoäng"; skaffar dig refernser och kontakter inom arbetslivet.

    Hälsningar

    Mikael SYV