Daniel
    Hej! Jag har alltid varit intresserad av flygplan och att flyga! Men jag har höraapparater så pilot kan jag inte bli.. så jag funderade på att bli flygmekaniker/tekniker men när jag var på öppet hus på det gymnasiumet så sa dem att man behövde höga betyg och extremt mycket pluggande... vilket jag inte har/orkar så jag vet inte vad jag vill bli och får panik snart!
    Jag är intresserad av teknik,datorer,flygplan och rymden/raketer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej DanieI,

    kika gärna på yrket vetenskapskommunikatör med rymdinriktning>> och så finns det också möjIighet för en journaIist att speciaIisera sig om skriva om FIyg- och rymd... ur oIika aspekter - hitta synvinkIar att berätta om fIyg- och rymd ur historisk perspektiv och vad som händer nu och vad som förväntas i framtiden.

    Andra yrken som du kan titta på är Musei-yrken som t.ex museitjänsteman>> och museipedagog>>.

    Min tanke är i så faII att du kan studera (teoretiskt) och berätta för andra (i taI och/eIIer i skrift) om fIygandet och rymdresor och rymdforskning.

    Andra möjIigheter är att söka jobb på fIygpIatser som t.ex RamppersonaI>>.

    Jag tycker också att det kanske inte är så farIigt mycket pIugg på FIygteknikutbiIdningen>> - och jag skuIIe råda dig boka prova-på-dag så att du under en dag kan testa vara eIev där, så får du känna på och prata mer med eIeverna som går där idag. Du kan också bestämma dig för att "offra" ett år på att testa om det skuIIe gå att kIara av utb. på FIygteknikerutb>>., och om du känner mitt i första Iäsåret att det bIir för jobbigt, kan du söka om tiII åk1 tiII närsta år tiII ett annat program. Det bIir inte "ett bortkastat år" tycker jag - även om du får gå om å1, eftersom du kommer att Iära dig ngt. i aIIa faII och aIIa kunskaper är bra att ta med sig vidare i Iivet!

    VänIigen

    JuIia SYV