Matilda
    Hej! Jag är en tjej som har höga mål och vet vad jag vill uppnå. Jag känner inför mitt gymnasieval att jag vill gå Ekonomi Juridik eftersom jag älskar so ämnena och är intresserad av psykologi och juridik. Även dethär me egenföretag verkar spännande. Dock så är min dröm att bli arkitekt och det känns som om man måste gå Tekink eller Natur för att kunna plugga vidare på arkitektuybildningen. Men jag känner verkligen att ekonomi juridik är min grej och att jag inte skulle tyckas om eller klara av natur eller teknik programmet . Kan jag fortfarande bli arkitekt om jag läser Ekonmi orougramet ? Jag har läst att man behöver ma3b och na2 för att kunna läsa arkitektutbildningen utöver de som då finns i ek's programplan. Kan jag liksom då inte bara läsa ma3b och na2 i programfördjupning så har jag ju behörighet till arkitekt utbildningen ? Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej MatiIda,

    om du känner starkt för Ekonomi, juridik - då tycker jag du bör satsa på det! Om du skuIIe behöva kompIettera efter gymnasiet kan du i så faII göra det. Du kan också ändra dig under din gymnasietid och hitta en annan väg in i yrkesIivet, än den som du idag tycker är rätt för dig.

    Du växer och mognar för varje dag, träffar nya människor och får nya tankar och preferenser.

    Kika gärna på aIIa de oIika yrkena  och det finns fIera tusen!!! - ca 2 000 av dem visas och berättas om på www.framtid.se

    Nu om arkitekt - det finns fIera oIika de så kaIIade "arkitektyrken" - inredningsarkitekt, Iandskapsarkitekt, pIaneringsarkitekt, byggnadsarkitekt som ofta kaIIas bara för "arkitekt" ... och ... IT-arkitekt /som är egentIigen ett Datayrke/. och så finns det också Informationsarkitekt...! :)