Josefine
    Hej,
    Jag har kollat runt en del för att se vad ekonomiassistenter behöver läsa för att uppnå detta, men jag hittar ingenting och frågar nu här för att se om det finns en lösning. Jag läste ekonomiprogrammet på gymnasiet och blev en gymnasiekonom och jag undrar hur man kan utveckla det till en ekonomiassistent. Finns det ett program på högskolan (även om jag har kollar och det inte finns det) eller vad är det man läser?
    Mvh,
    Josefine Grönberg

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine!

    Du kan söka jobb direkt med den utbildning som du har nu och det är inte omöjligt att du får jobb som ekonomiassistent eller som redovisningsassistent.

    Om du vill läsa mer så kan du söka Ekonomiprogrammet på högskola/universitet eller någon lämplig utbildning inom Yrkeshögskola exempelvis:

    Redovisningskonsult som är en 2 årig utbildning;

    eller Affärsinriktad redovisningsekonom, som är lite längre än 2 år.

    Eftersom ekonomiassistenter arbetar med mycket varierande arbetsuppgifter, beroende på vilket företag de är anställda hos - kan ibland högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning krävas, men många gånger kan man få jobb med "bara" gymnasial utbildning. Har du provat söka jobb med den utbildning du har? Jag tycker du kan mycket väl göra så, och samtidigt söka till högskola och till yrkeshögskola - samtidigt. Högskola & Yrkeshögskola har oberoende antagning och man kan få plats på en högskoleutbildning och på flera olika YH samtidigt. Blir det så, kan du senare välja vilken utbildningsplats du vill tack Ja till.

    Vänliga hälsninar & lycka till!

    Julia Syv