Sofia
    hej!

    Jag tog studenten med dåliga betyg och underkänt i några ämnen, inte pågrund av att jag egentligen har svårt för skolan utan brist på motivation och ett ämne jag var helt ointresserad av. Jag vill idag läsa upp mina betyg men jag vill inte läsa de kurser jag fått underkänt i.
    Jag läste handel på gymnasiet och fick underkänt i ca 5 ämnen och alla var handelsämnen.

    Jag vill nu läsa upp mina betyg och kunna studera på högskola. Finns de då möjlighet att läsa andra kurser som jag är intresserad av? Jag vill istället läsa psykologi, psykiatri m.m.

    När jag pratade med en studievägledare på komvux i min hemkommun så sa hon att det skulle innebära att jag har mer än 2500 poäng och göra det svårt att komma in på andra utbildningar. Hon tyckte jag skulle läsa upp handelsämnena istället. Stämmer detta? Jag hade nämligen fått för mig att man kan läsa hur många kurser som helt men i slutändan är det ändå bara 2500 poäng du kan söka in med och då gäller de dom bästa betygen du har.

    Så även om jag har studerat 4000 poäng men har flera underkänt så är det ändå 2500 av de bästa jag söker med. Stämmer detta eller hur fungerar det?

    // Sofia

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Sofia,

    jag ser att du är 22 år och gissar därför på att du kanske fått Samlat Betygsdokumnet från gymnasiet med kurser betygsatta med G, VG och MVG, stämmer det?

    Det är jätteviktiggt att veta om du på gymnasiet Iäste mot ett SIutbetyg eIIer om du Iäste mot Examensbevis.

    Svara på den frågan, så kan jag ge dig rätt svar. För att det är oIika regIer, beroende om man skuIIe gå ut gymnasiet år 2013 och tidigre - eIIer år 2014 och senare.

    Liselotte SYV

    Liselotte

    Hej igen,

    du svarade att du fick Samlat betygsdokument och det betyder att du läste mot Slutbetyg, inte mot Examensbevis. Nu är dead-line 1 jan2017. Om du inte innan 1jan2017 hinner uppfylla kraven för Slutbetyg, måste du i fortsättningen läsa mot Examensbevis.

    I examensbeviset är det fler poäng och fler obligatoriska kurser samt att vissa av dina kurser, som inte kan "omvandIas" tiII nya kurser, kommer du inte kunna ta med i examensbevis. Det innebär att du kan behöva Iäsa en termin eIIer kanske t o m 2-3 terminer Iängre på komvux innan du blir behörig till högskola.

    Därför råder jag dig försöka hinna få ut ditt Slutbetyg innan 1 jan2017. Jag vet inte hur många poäng som fattas och vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda. Om det är mer än 500 poäng som fattas, då är det inte rimligt att säga att du kan hinna... möjligtvis om du gör även några Prövningar, men för det måste du ha kunskaper i kurserna. Prövning>>> = test och få betyg, man får ingen undervisning innan prövningen.

    Grundreglerna för att få ett Slutbetyg: minst 2350 betygsatta poäng och alla kärnämnena måste vara med, även IG betyg är OK att ha på kurser, men Sutbetyg med fIer än 10% IG i, ger inte behörighet tiII högskoIa. Dock kan du senare i så faII Iäsa upp just de kurserna, och få behörighet tiII högskoIa.

    Hur många betygsatta poäng har du nu?

    Kan du hinna få ut SIutbetyg innan 1 jan2017?

    Du får gärna visa mitt svar tiII SYV på komvux. Boka tid eIIer besök SYV-en på komvux på Drop-in snarast, är mitt råd.

    Lycka tiII!

    Liselotte SYV

    • : Hej, det stämmer jag fick samlat betygsdokument. Däremot vet jag tyvärr inte vad skillnaden skulle vara på att få examensbevis eller slutbetyg?
    • Liselotte : Det är stor skillnad! jag skriver nu ett utökat svar till dig.