Hej Ulrika!

    Behörighet till utbildning Lärare F-3 är:

         Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6 b).

    Grundläggande behörighet = fullständig gymnasiekompetens, men kan uppnås även på andra sätt. Du kan kanske ansöka om att bli bedömd på "reell kompetens" ( det kan man göra om man är 19 år gammal, som lägst ålder, och har arbetat på lägst halvtid i 3 år eller längre). Om man får Grudnläggande behörighet på "reell kompetens" måste man göra Högskoleprovet (för man har inte annars ngt att konkurrera med om en utbildningsplats).

    Du måste berätta mer om dina tidigare utbildningar (godkända betyg) för att vi ska kunna ge dig svar på din fråga.

    Du kan också boka tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig alla dina tidigare betyg och så får ni tillsammans komma fram till - om du redan är behörig eller om du måste komplettera för behörighet.

    Om det är lite som fattas för att du ska bli behörig, sök i så fall under perioden 15 mars - 15 april (som är ansökningsperiod till höstens starter på högskola) och komplettera sedan din ansökan innan 20 juni 2016, som är sista dag för komplettering.

    Du kan skaffa dig gymnasiala betyg genom att läsa kurser på komvux eller genom att göra Prövningar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Det vanliga sättet är att man söker till ett högskoleprogram "som vanligt" - och inne på utbildningen, om man blir Antagen, ansöker man om tillgodoräknande och får beslut om vilka kurser man får "hoppa över". Högskolorna är ganska ovilliga att ge "förhandsbesked" om vad som kan tillgodoräknas. För dem är det mycket jobb och personen som ber om förhandsbeskedet kanske sedan inte ens söker eller inte kommer in på utbildningen. Därför svarr dem så här: sök till programmet, om du kommer in, ansök om tilgodoräknande och så får vi se.

    Nu, när det är lärarbrist, finns det också ett antal olika projekt - t.ex Lärarlyftet, som är riktad mot de som är vekrsamma (dvs anställda) på skolorna. Det bästa är om du kan ta kontakt med Studievägledare på den högskola/universitet där du i första hand vill studera. Du berättar då om just din specifika situation och Studievägledare kan berätta vad som finns på just deras högskola för just dig. Förhoppningsvis kan Studievägledare även berätta vad som finns på andra högskolor/universitet för en person i din situation.

    Som du själv förstår, finns det begränsningar i t.ex - om du inte kan flytta till utbildningsort och utbilnding är "bunden", då kan du inte läsa där. Det är därför ganska meningslöst att "vaska fram" alla möjliga utbilningar och alla altrnativ som finns i hela Sverige. Du har de möjligheter som just du har - bostadsort, ev. möjlighet att flytta (eller inte), anställning på heltid, på deltid eller ingen anställning. Alla de detaljerna kan spela stor roll.

    Det smidigaste för dig är, alltså, att ta kontakt med en Studievägledare på lärarutbildningen på högskola/universitet nära dig.

    Vi kan givetvis försöka hjälpa dig med info. Berätta i så fall - var du bor, om du kan flytta, om du vill läsa på heltid elle på deltid, om du anställd idag (det spelar roll för möjlighet att delta i olika utbildningssatsningar). Alla "vanliga" högskoleutbildningar kommer att bli upplagda på www.studera.nu till 15 mars, då ansökningsperiod börjar.

    • : Jag är utbildad fritidspedagog och undrar vad jag behöver läsa för att bli lärare F-3?
    • Anna : Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig.
    • Liselotte : Du kan ringa till Anna-Lena Stenljung, som jobbar som Studievägledare på Lärarutbildningen i Halmstad; tel.tid på måndagar - kl.10-12 tel.nr 035-167196. Anna-Lena är expert på det område som intresserar dig.
    • Liselotte : Var vill du läsa? Vilken ort?
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, Ulrika!

    Du kan vara fördelaktigt att ta kontakt med en Studievägledare på den högskola eller universitet där du vill läsa. Högskolorna har ganska stora befogenheter att fatta egna beslut och göra undantag. Du kan få olika svar på olika högskolor. Det kan bero på att olika högskolor/universitet kan erbjuda olika kurser och med det kan tillgodoräkna olika kurser för din redan avslutad utbildning.

    Det kan vara intressant att jämföra svar som man får från Studievägledare på olika lärarutbildningar runt om i Sverige. Du kan i så fall välja den högskola som passar bäst till just din situation och dina önskemål.

    Vi ska försöka få några svar från vägledare på olika lärarutbildningar och i så fall hör av oss igen.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej igen!

    Vi fick tips om att kontakta Göran Johansson - 023-778257 som jobbar med olika lärarutbildningar och har stor erfarenhet och/eller

    Programansvarig för Lärarutbildningar på högskolan i Dalarna - Kerstin Ahlberg 023-778367 som kan ge mer information och svar på din fråga.

    Se också på Skolverkets hemsida om att det erbjuds för Fritidspedagoger att på halvtid under ett årstid utbilda sig till lärare i praktisk-estetiska ämnen, idrott och hälsa, bild och slöjd, läs mer här >>

    Om jag var i "dina skor", skulle jag göra så här: boka tid hos Studievägledare på den högskola/universitet där du helst vill läsa, ta med dig alla dina tidigare betyg (från gymnasiet och från högskola). Helst ta också fram kursförteckning (inlägg i Examensbeviset - där det uppges alla kurser som du har läst på högskolan). Och sedan jämför ni tillsammans med studievägledaren vilka kurser du har läst med de kurser som ingår i F-3 lärarutbilnding. Du kan själv också göra det men kurser som har olika namn kan ha mycket liknande innehåll och tvärtom och det är ju ändå personal på högskola som ska göra bedömning om tillgodoräknande, då är det lika bra att de göra hela bedömning från början.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    L. :)

    Liselotte