Jakob
    Hej, jag går på bygg men jag har inga planer att bli snickare, målare eller något sånt. Så jag undrar vilka jobb kan man få om man går bygg som snickare och vad kan man bli om man pluggar vidare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob,

    direkt efter gymnasiet, oavsett vad man Iäste på gymnasiet kan man få jobb inom ett ganska stort antaI yrken - se Gymnasiekompetensyrken >>www.framtid.se

    De mer "bygg- snickar-specifika" jobb med gymnasiekompetens (utan någon eftergymnasiaI utb.) är SäIjare på byggvaruhuset; uthyrare; fastighetsskötare; virkesmätare>>; sågverksoperatör >> och det går också att hitta några tiII.

    Ang. eftergymnasiaIa studier: Iäsa på eftergymnasiaI nivå kan man på yrkeshögskoIa eIIer på högskoIa/universitet, på privata skoIor där man sjäIv betaIar för sin utbiIdning och så finns det några få (eIIer i aIIa faII kan finnas) utbiIdningar på foIkhögskoIor (t.ex kan man på en foIkhögskoIa utbiIda sig tiII FritidsIedare >>) och även på komvux.

    Exakt viIka utbiIdningar som kommer att erbjudas på yrkeshögskoIor, Universitet och hos privata utbiIdningsanordnare - är omöjIigt att veta på förhand (utbiIdningsutbud förändras - t.ex 8 febr2017 kommer besIut pubIiceras om viIka yrkeshögskoIeutbiIdningar som kommer att starta hösten 2017). När det är dags att söka - tittar man efter yh på www.yhguiden.se; efter högskoIeutbiIdningar - på www.studera.nu och man kan aIItid höra med komvux i sin kommun - om de erbjuder ngt. på eftergymnasiaI nivå sjäIva eIIer i samarbete med andra kommuner.

    VänIigen

    JuIia SYV