Elinor
    Hej!

    Jag tar studenten nu i sommar och har inte helt bestämt mig för vad jag vill plugga. Skulle kunna tänka mig att jobba på museum. Har sett att Stockholms universitet har ett program som heter kandidatprogram för museer och kulturarv där man kan specialisera i inom etnologi. Uppsala ska även ha en motsvarande utbildning.
    Min fråga är vad kan man jobba med på ett museum med denna utbildning och hur stor chans är det att jag får jobb efter utbildningen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elinor!

    Jag har hittat en liknande utbildning i Umeå också som du gärna får kika på.

    Jag fick också fram tel.nummer med den Studievägledare som arbetar med utbildningen i Stockholm och det är bra om du kan ringa och prata direkt med henne, nummret är 08-12 07 66 54. Hon kan ge dig exempel på vad man kan jobba som efter den utbildningen och berätta om hur chanserna att få jobb ser ut. Du kan då även passa på och ställa alla andra frågor som du har om den utbildningen.

    Själv tänker jag på att man kan efter en sådan utbildning arbeta som t.ex Museipedagog.

    Jag ska försöka hitta mer information och återkommer i så fall till dig.

    Vänligen

    Milla SYV

    P.S: allt som är i "blått" i våra svar - är klickbara länkar, det kanske du själv har gissat redan. :)

    Studie- och yrkesvägledare

    Nu har jag pratat med en sakkunnig och fick veta att det är ganska stor konkurrens om de jobben som går att söka efter "musei-utbildningarna".

    I Uppsala har de Masterprogrammet, som är ett 2-årigt påbyggnadsutbildning, dvs du måste först ha Kandidatexamen (3 års studier på heltid på högskola, men inte i vilka kurser som helst, utan man måste kunna sätta ihop dem i just Kandidatexamen och där finns det strikta regler) i något "lämpligt ämne", som t.ex. Historia, Georgafi, Arkeologi, Konst eller liknande och sedan kan söka Masterprogrammet.

    I Stockholm är det Kandidatprogrammet som inte kräver tidigare studier på högskolenivå och man får "generell examen" och kan söka vidarestudier och sikta på att bli forskare eller lärare på högskola/universitet eller så kan man söka jobb direkt efter Kandidatprogrammet och då söker man som Museitjänsteman; t.ex. som museiintendent eller tjänsteman på Länsstyrelsen som ansvarar för kulturfrågorna. Men 3 åriga studier på högskolenivå "i bagaget" kan man också söka helt andra jobb, som t.ex. Utredare på Försäkringskassan (bara för att ta ett exmpel från ett helt annat område).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till i din studieplanering!