Rebecka
    Hej!
    Jag har sökt in till sociologiprogrammet på linnéuniversitetet i Växjö. Undrar om man kan jobba som kurator efter examen? Och vad "blir man" efter denna utbildning? Har förstått att det är skillnad på den här och socionomutbildningen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Sociolog kan arbeta som Utredare, utvärderade, researcher och projektledare både som anställd och som egen företagare/ konsult.

    Att man med sociologutbildningen arbetar som kurator är ovanligt men om arbetsgivaren bedömer att sociologprogrammet passar, kan man få jobb som kurator. Det finns inget förbud att inom skolvärlden anställa sociologer som kuratorer, men de flesta arbetsgivare väljer att anställa socionomer.