Anna
    Jag undrar om man kan läsa på HA, Handels och administrationsprogrammet och bli behörig till juristprogrammet på högskola?
    /ställer frågan åt en annan person som vill ha svar - och skickar Iänk till denna fråga/svar till den som undrar/ - det är förklaring för alla som undrar om varför jag ställer frågan och även svarar på samma fråga! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, man kan läsa HA-programmet på gymnasiet>> och bli behörig till juristrprogrammet.

    Man måste dock lägga till några valbara kurser för att inte behöva kompIettera efter gymnasiet.

    Behörighet till Juristprogrammet är Grundläggande (som alltid krävs till alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige) + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b.

    För Grundläggande behörighet måste man på HA-programmet lägga till
    - detta om man inte vill läsa på mer än heltid (för att annars så kan man läsa Engelska 6 och Svenska 2 och 3 som Utökade kurser, utanför programmets 2500 poäng; i så fall läser man på mer än heltid).

    För Särskild behörighet för just Jurist - lägg till två små (50 poängskurser) Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 - se i programplanen för HA>> - Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 måste man läsa inom Individuellt val /eller som utökade kurser/.

    Så, om man inte vill läsa på mer än heltid, utan rymma alla behörighetsgivande kurser inom programmets 2500 poäng, bör man läsa Engelska 6 och Svenska 2 inom programfördjupningen

    och

    Svenska 3 och Samhällskunskap 1a2 samt Historia 1a2 - som kurser inom Individuellt val.

    Får man yrkesexamen från HA med godkända betyg i de ovan nämnda valbara kurser, blir man direkt efter gymnasiet behörig att läsa på Juristprogrammet (i alla fall så som behörighetskraven till juristrprogrammet är idag).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    En ny fråga ställer man här på sajten genom att klicka på symbolen som finns uppe till höger på sidan. Klickar man på den "knappen"/symbolen, bör man komma till en plats där man kan skriva sin fråga.