Irina
    Hej! Jag ansöker om slutbetyg om några månader. Jag samlar meritpoäng nu för att söka till högskolestudier. Jag läser Italienska och tänker få meritpoäng för detta språk. Jag är osäker om jag förstår rätt. Det finns följande information på antagning.se:

    Språk 1
    Steg 3 ger 0,5 meritpoäng
    Steg 4 ger 1,0 meritpoäng
    Steg 5 eller högre ger 1,5 meritpoäng
    Bara den högsta nivån räknas.
    Språk 2
    Lägst steg 2 — ger 0,5 meritpoäng om du redan har 1,0 poäng från Språk 1.
    Stegen ger alltid maxpoäng för sin nivå, oberoende av om alla steg finns med i slutbetyget eller inte. Om du får 1,5 meritpoäng för Språk 1 har du alltså kommit upp i maxpoäng för moderna språk.

    Om jag har betyg i Italienska 4 och t.ex.Spanska 2 då får jag sammanlagt 1.5 meritpoäng som är max för Moderna språket, stämmer det?

    Mvh Irina

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!

    Max antal meritpoäng för Moderna språk är 1.5.

    Det finns väldigt få utbildningar som kräver betyg i Moderna språk 3 för Särskild behörighet. Kommer du att söka en sådan utbildning? Om inte då får du 0.5 i merit redan för Moderna språk 3 och sedan 1.0 - för steg 4 (och du behöver i så fall inte betyg i Spanska för meritpoäng över huvudet taget).

    men om du söker till en högskoleutbildning där betyg i Moderna språk 3 är ett krav för Särskild behörighet, då kan du uppnå max i merit på så sätt som du beskriver i din fråga, dvs med hjälp av godkänt betyg i Moderna språk 2 (i språk nr.2).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej nej jag tänkte söka en utbildning som bara kräver grundläggande behörighet. Jag har inte läst andra kurser som kan ge mig meritpoäng och därför vill få max meritpoäng för Moderna språket. Om jag läser Italienska 4 och Spanska 2 då får jag 1,5 meritpoäng, eller hur? Mvh irina
    • : Jag menar betyg i Moderna språk 3 är inget krav. Men jag vill få maxpoäng i Moderna språket. Om moderna språket 3 inte är kravet kan jag inte få 1,5 poäng genom att läsa italienska och spanska?
    • Mikael : Du får 0.5 i merit för Moderna språk 3 och 1.0 - för Moderna språk 4 och med det uppnår max i merit. Du behöver inte betyg i Moderna språk 2 (i ännu ett nytt språk), inte för meritpoäng i alla fall. :)
    • Mikael : I stället för Moderna språk 2 (i språk nummer 2), läs Engelska 7 som ger dig 1.0 i merit och då tillsammans med moderna språk, uppnår du max i merit genom Eng7 + Moderna språk 3och4. Du får då sammanlagt 2.5 i merit, som är max.
    • Mikael : Om du söker utbildning som endast kräver Grundläggande behörighet, får du 0.5 i merit för Matematik 2.
    • : Hej! Jag har inte tid att läsa något annat ämne, jag har bara en termin kvar innan jag söker slutbetyg och jag vill inte ha komplitteringar. Och därför vill jag bestämma vilka kurser i moderna språk kan ge mig meritpoäng. Menar du att man räknar både poäng för moderna språk 3 och moderna språk 4 som sammanlagd ger 1,5 meritpoäng? Men det står på antagning.se att bara den högsta nivå räknas.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar till dig. Det är oerhört krångligt med alla de olika regler - som är OLIKA för Slutbetyg och Examensbevis.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    man kan bara få maximalt 2.5 i merit, oavsett om man har Slutbetyg eller Examensbevis. Tänk på att du kanske har andra kurser som ger dig meritpoäng, förutom kurser i Moderna språk. Det är ingen fara - om du har många kurser som skulle kunna ge dig meritpoäng. men sammanlagt får du ändå räkna med maximalt 2.5 i merit (och av dem maximalt 1.5 för moderna språk).

    bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    hej igen!

    Vad som gäller när man tar Slutbetyg från Komvux efter år 2010, står i Faktabladet på Antagning.se och under "Meritpoäng" kan du läsa vad som gäller för dig. Du har rätt, du behöver antingen steg 5 i språk ett eller steg 2 i språk 2 - för att uppnå max i merit.

    Det är inte så att bara den högsta nivå räknas, utan du får 0.5 för steg 3 och 0.5 för steg 4, så steg 3 räknas också, men för steg 3 och 4 (sammanlagt) får du 1.0 i merit /det är skillnad mot Examensbevis och det kanske vi har missat i våra tidigare svar till dig - att du kommer att få just Slutbetyg och inte Examensbevis/.

    Så - du hade rätt hela tiden! :) Bra att du aktivt söker information och är noga! Jättebra!

    Angående "ta ut Slutbetyg" - så råder jag dig göra Planering av Slutbetyg med SYV på komvux och spara kopian av den planeringen. Det är inte så att alla som vill har rätt att ta ut Slutbetyg, det är ett Undantag.

    Standard är sedan flera år - Examensbevis. Det är Rektor på komvux som kan fatta beslut att på Undantag - utfärda Slutbetyg (i stället för Examensbevis). Undantaget kan göras fran till 1 jan 2017 och inte längre. Men rektor kan också svara att hen kan inte i ditt fall göra undantag, och du i så fall måste läsa mot Examensbevis (fler poäng och fler obligatoriska kurser).

    Har du fått rektors beslut om att du får läsa mot Slutbetyg? Om inte, sök upp SYV på komvux i din kommun snarast. Be skriftlig bekräftelse på att du läser mot just Slutbetyg. Spara dokument "planering av ett Slutbetyg" där SYV skriver under. Detta för att det under hösten inte ska uppstå en situation att SYV som "sa någonting till dig" har slutat, rektor har kanske inte hört ngt. alls om ditt fall... och då står du där, och inte kan få Slutbetyg. Jag vill inte skrämmas men liknande situationer har uppstått förut. För att undvika missförstånd, gör man en Skriftlig planering av ett Slutbetyg. Om komvux i din kommun skanar blankett för det, kan man skriva den planeringen på ett A4 blad. När det är undertecknad av dig och SYV på komvux, ber du att SYV presenterar den till Rektor och du vill ha rektors beslut om att den planeringen håller och att i fall du uppfyller alla punkter i planeringen (får godkända betyg i alla kurser som ingår i planeringen) kommer du i så fall få Slutbetyg. Det är sedan också mycket tajt om tid. Betyg i höstens kurser sätts till jul. Personal ska gå på jul och nyårsledighet... du kan av den anledning inte hinna få ut ditt Slutbetyg och efter 1 jan2017 är det för sent.

    Som sagt, jag vill inte skrämmas, men det är bra att vara förberedd. Om du missar ta ut Slutbetyg, måste du i fortsättningen läsa mot Examensbevis, vilket kan innebära flera terminers extra studier på komvux.

    Bästa hälsningar & LYCKA TILL!

    ANNA

    • : Hej tck för ditt svar! nej jag har inte läst andra kurser som kan ge mig meritpoäng och därför vill jag få max meritpoäng för moderna språk. Om jag läser Italienska 4 som ger mig 1 meritpoäng och ett annat modernt språk steg 2 då får jag sammanlagt 1,5 meritpoäng, eller hur?
    • Mikael : Ja, det får du.
    • Anna : NEJ, det får du inte. (Mikael har i detta fallet fel). Du läser mot Slutbetyg och inte mot Examensbevis. Därför är det andra regler kring meritpoäng för dig.
    • : Okej nu är det lite svårt.. jag vill få max 1,5 meritpoäng i Moderna språk. För att få 1.5 poäng krävs det att läsa Moderna språk steg 5 men min skola kan inte erbjuda steg 5. Nu undrar jag om jag kan istället få 1 poäng för Italienska 4 och 0,5 poäng för ett annat modernt språk som ger mig sammanlagt 1,5 meritpoäng? Det står ju så här : Lägst steg 2 — ger 0,5 meritpoäng om du redan har 1,0 poäng från Språk 1.
    • : Nu har jag läst ditt utökade svar. Jag har kontaktat min studievägledare, vi får se vad händer.
    • Anna : Bra! Om du inte får ett beslut från rektor på komvux om att du får läsa mot Slutbetyg (då är det helt ointressant vad du skulle har fått i merit för kurser i ett slutbetyg) - då måste du göra en annan planering, på längre sikt, och läsa mot Examensbevis. Och där är det andra regler som gäller. Så första och mycket VIKTIGARE fråga är - om du får ett Slutbetyg (eller måste läsa mot Examensbevis). Nöjd dig inte med ett muntligt svar från komvux "det löser sig säkert"... för att personal kan bytas ut och den nya personen vet inte vad "den gamla" har sagt till dig. Och om man säger fel (och man kan också även skriva fel ibland - Mänsklig faktor, du vet... :) så blir det ju du som bir lidande och ingen annan. Få därför ett skriftligt beslut från rektor på komvux, är mitt råd till dig.
    • Anna : LYCKA TILL! Jag lovar att personligen hålla tummarna för dig hårt-hårt! :)
    • : Tack så mycket för din kommentar! Bra råd! :) Du är väldigt snäll, tack igen! ;)
    Läs alla kommentarer