Josh
    Hej! Jag går första året på Humanistiska programmet och vill byta till Samhällsvetenskapsprogrammet på en annan skola. I min nuvarande skola finns också Samhäll men grejen är att jag inte vill gå kvar på min skola och vill byta till en annan. Hur som helst så frågade jag rektorn på den skola och han sade att det inte var möjligt för att det har gått så pass mycket tid och för att flera kurser är olika. Det jag undrar nu är om jag börjar på Sam i min nuvarande skola, skulle jag då ha en bättre chans att byta till Sam på den skola jag vill gå på.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pedro,

    om du får godkända betyg i de kurser på Samhällsvetenskapsprogrammet som man läser under åk1, har du en chans att byta under sommaren och börja åk2 på en ny skola.

    jag kan inte lova dig att det går... för det första måste plats finnas på den nya skolan, för det andra så måste kurser "stämma överens" (det är inte så att alla skolor läser exakt samma kurser och i exakt samma ordning). Men Ja, min bedömning är att du kommer att ha bättre chans att byta om du kommer med godkända betyg från åk1 - kurser som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Tips: sök till åk1 till den skola där du vill läsa. Du förlorar inget på det. Du fortsätter nu läsa som vanligt - på ditt program eller på SA på din skola. Sedan, om du får plats via gymnasieantagningen till hösten 2017 på den nya skolan, kan du i så fall välja att stanna på din skola eller att tacka ja till en ny plats på den nya skolan.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Fast måste man gå hela åk1 på den nuvarande skolan eller kan man byta redan första året?
    • Julia : Om man inte kommer via Gymnasieantagningen (dvs inte via konkurrens på sina grundskolebetyg) - då är det rektor på den "mottagande skola" som bestämmer. Det är rektors ord som gäller. Det ingår inte i elevens rättighet att byta skola, inte ens om man vet att ledig plats finns, tyvärr. Det är inte förbjudet att ta in elever från samma program eller från ett annat program. Rektor kan göra det, men med det åtar sig skolan att hjälpa eleven att läsa ikapp så att hen kan ta ut examensbevis. Om skola (rektor) anser att resurser ej finns för det, säger rektor Nej och det är ingenting eleven kan göra åt saken. Det är bara att acceptera det. :(