Klaus
    Hej

    Om man går ut med studiebevis och fixar upp sina betyg och får 22.39 och vill bli läkare men behöver behörghet i mat4, fys2 och kemi1...kan man göra detta:

    Man gör prövning i dessa 3 kurser och får betygspapper på kursen (minst godkänt iaf)...kan man bifoga detta inför sökningen till antagning.se som individuella papper utan att det räknas in i jämförelsetalet/snittbetyget?

    Alltså, det finns alltid en risk att man inte får A i dessa ämnen...och endast C och då sänks meritvärdet väldigt mycket.

    Så kan man typ bifoga gymnasieexamen (22.39poäng) + betygspapper som visar att man har minst godkänt i mat4, fys2 och kem2 UTAN att jämförelsetalet/betygsnittet (dvs 22.39) påverkas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, Peter, man kan inte göra så som du föreslår.

    Om man vill att jämförelsetalet/meritvärdet ej påverkas, då ska man skaffa sig behörighet i de kurser som krävs för Särskild behörighet på andra sätt än genom att läsa på Komvux eller göra prövningar.

    Andra sätten är:
    - läsa på basår på högskola/universitet

    eller

    - läsa på en folkhögskola och få omdöme om att man har särskild behörighet i vissa kurser. Om man har sin Grundläggande behörighet från gymnasiet eller komvux; då kan inte Omdöme från folkhögskola påverka meritvärde, eftersom betyg och omdömen kan inte blandas ihop. De är inte "kompatibla", så att säga.

    Studie- och yrkesvägledare