Lina
    Hej! Mina kompisar som har läst steg 1 och steg 2 i moderna språk har bett om utökad steg 3 i moderna språk för att få extra 0,5 meritpoäng I sista året på gymnasiet. Skolan har däremot sagt ifrån fastän det inte finns några problem med t.ex lärare utan att ekonomin är för dålig. Får de göra så med meritgivande kurser? Väldigt tacksam över ett svar, mina vänner är väldigt upprörda för att de inte får full merit.
    • Anna : Vilket PROGRAM läser dina kompisar på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det kan spela roll VILKET PROGRAM man läser på.

    Allmänt gäller:

    att läsa Utökade kurser är det endast elever på Yrkesprogram som vill läsa kurser för Grundläggande behörighet, dvs svenska 2,3 och engelska 6 - som har rätt att läsa dem som Utökade.

    För övrigt, så kan rektor alltid säga Nej till utökning av programmet. En av anledningar är att det är dyrt att ge mer undervisning än skola är skyldig till. En annan anledning är att en elev kan bli överansträngd pga för mycket studier. Studier på heltid = OK, men studier på mer än heltid kan man säga är "för mycket studier"... och det är ibland med hänsyn till elevens hälsa som rektor säger Nej. Oavsett anledning, har rektor rätt att säga Nej till utökning av programmet.

    Men på många program får man läsa Moderna språk inom Programfördjupningen, dvs man ersätter i så fall en annan kurs inom Programfördjupningen med en kurs i Moderna språk. En annan möjlighet är att läsa Moderna språk inom Individuellt val. Moderna språk kan läsas som Individuellt val på alla nationella program. I så fall ersätter man /byter ut... läser sammanlagt 2500 poäng och bland dem moderna språk 3.

    Jag förstår att dina kompisar är ledsna och upprörda för att de vill ha mer meritpoäng.

    Jag hoppas det löser sig! De får prata med SYV och försöka göra ändringar i sina studieplaner.

    ANNA