Olle
    Hej, jag har en fråga gällande gymnasieval. Jag funderar på vilken gymnasielinje jag ska gå och valet står mellan två. Jag pratade med min vårdnadshavare om gymnasieval och min vårdnadshavare säger att jag bör välja en av dem för att den andra inte ger något bra jobb. Kan ens vårdnadshavare juridiskt sett bestämma vilken gymnasielinje man får gå?
    • Julia : Det är en svår fråga som inte har ngt. riktigt bra svar! tyvärr...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej OIIe,

    det är en mycket viktig och högt aktueII fråga som du stäIIer! Men tyvärr så har inte den ett kort och kIart svar.

    Jag viII be dig att Iäsa de svar som gavs på en annan kiIIes fråga, som Iiknar din fråga - som han stäIIde för 2 veckor sedan här >>>

    Mycket kort kan jag säga att det är bäst att försöka Komma Överens.

    Å ena sidan - är du inte myndig och mamma/pappa (vårdnadshavare får bestämma), men å andra sidan - vem ska "bära dig" tiII skoIan om du inte sjäIvmant går dit? :)

    Gymnasiet är friviIIig skoIform och ingen kommer att "hämta dig" och föra tiII gymnasiet, som man kan göra med grundskoIan... då grundskoIa är obIigatorisk. Men går du inte tiII gymnasiet - vem ska dra dig dit "på ett rep" eIIer bära på sina axIar? :)

    Var god Iäs våra svar på en Iiknande fråga>> och återkom sen, om du tror att vi kan hjäIpa dig med någonting.

    VänIigen & Iycka tiII!

    JuIia SYV