Peter
    Vår dotter kommer byta bostadsort och skola efter 2:an och måste då byta från Estet/Teater till Sam/Sam. Om hon bytt på sin nuvarande skola har de som princip att räkna med slutförda "estetkurser" (400 poäng Individuella val och Programfördjupningar) så att hon därmed får 2500 poäng och slutbetyg från gymnasiet. Rektorn på den nya skolan är tveksam till detta förfarande och säger att vår dotter ej kan få slutbetyg utan måste komplettera efter 3:an för att nå 2500 p. Finns det några tydliga riktlinjer för detta eller är det upp till respektive skola att besluta om?
    • Anna : Humanistiska programmet ligger närmast till Estetiska och kan därför vara lättare att byta till.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!

    Det finns tydliga regler.

    För varje nationellt gymnasieprogram finns det fastställd Programstruktur. Om man ska uppnå kraven för Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet ( se här >>> ) så måste man få betyg i vissa kurser. Några av dem är obligatoriska och några är "halft-valbara" och det är endast 200 poäng (två normalstora kurser) som är helt valbara.

    Du får hemskt gärna skriva ut Programplan för Samhällsvetenskapsprogrammet och längst ner ser du vad som måste ingå i Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet. Det räcker inte att man har godkända betyg i 2500 poäng, utan det måste vara vissa kurser som tvunget finns med i Examensbeviset och totalt är det endast 10% F betyg som får finnas med, men inte i vilka kurser som helst.

    Att byta program efter åk2 är för sent. Detta för att beslut om Individuellt anpassat program får rektor fatta endast innan utgången av åk2. Om din dotter bytte program innan hon gick ut åk2, då kan rektor på den nya programmet fatta beslut om Individuellt anpassat program och då är det endast de kurser som är Gymnasiegemensamma som tvunget måste ingå i elevens Examensbevis.

    Övriga kurser får man byta ut, enligt vad rektor bedömer vara lämpligt.

    Skillnaden mellan estetiska programmet och samhällsvetenskapsprogrammet är för stor för att man ska kunna fixa till det under åk3 - utan att eleven skulle tvingas läsa på mer än heltid.

    De lösningar som jag ser är:

    1. att eleven fullföljer sin nuvarande utbildning (bor kanske som inneboende hos släkting eller en vän)

    2. att eleven går om åk2 på ett nytt program - och rektor fattar beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram (vad som gäller för Individuellt anpassat program finns att läsa här >>> )

    3. att eleven läser så gott det går på den nya programmet, får Studiebevis och kompletterar sedan på komvux - för att få Examensbevis från komvux

    4. att eleven söker till folkhögskola (man måste som regel vara 18 år för att kunna påbörja utbildning på en folkhögskola) och får Omdöme från folkhögskola (som också kan ge behörighet att söka till eftergymnasiala utbildningar).

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del & hjälper er att förstå vad som gäller och att rektor har vissa befogenheter men inte kan göra ngt. som inte är tillåtet enligt de nuvarande reglerna!

    Bästa hälsnignar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för tydligt svar! Följdfråga: Du skriver att rektor kan fatta beslut om individuellt program INNAN utgången av 2:an. Betyder det att vår dotter nu kan byta till individuellt program som sedan fullföljs i den nya skolan?
    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar (utifrån din kommentar).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!

    Att byta gymnasieskola och/eller program är inte en rättighet. Om en elev byter bostadsort har eleven rätt att få plats på samma program som eleven läste innan, om det finns på den orten, dit eleven flyttar.

    Ni får ta en diskussion med rektor på den skolan dit din dotter vill byta. Som sagt, att byta gymnasial utbildning är inte en rättighet. Rektor kan bar säga Nej, och behöver inte ens förklara varför hen säger "Nej" (Nej till att ta in en elev som inte kom via Gymnasieantagnignen till åk1).

    Jag ser ganska stora problem med att ta in en elev under vårterminen i åk2, pga eleven kan inte få betyg i sin gamla skola i åk2 och vilka betyg ska man då "stoppa in i Examensbevis" som är för åk2? Men om man ska tänja på reglerna (och i så fall måse både den gamla och den nya skola gå med på det) - då skulle man kunna ta in en ellev under sista veckan av läsåret så att hen hinner få betyg i sin gamla skola, och så fattar rektorn ett akut beslut om Individuellt anpassat program daterat dagen innan läsåret slutar.

    Som sagt, kan inte eleven eller förälrarna kräva det. Men ni får komma med frågor och förslag, givetvis får ni det. Men det är rektor som fattar beslut.

    Formellt sett, så måste en elev på Samhällsvetenskapsprogrammet (även med individuellt anpassat studieplan) få betyg i Matematik 2b (eftersom det är en kurs som ingår i Gymnasiegemensamma ämnen) och om den mottagande skola inte kan få in i schemat i åk3 - Matte 2b (för det läste de andra eleverna på SA under åk2) - det kanske inte går. Kanske skulle schema för hela skolan göras om - för att en elev skulle få läsa en kurs (som i detta fallet Matte 2b). Ett annat exempel: eleverna på inriktningen Samhälle på SA till åk3 kanske får välja mellan Matte 3b och Geografi 2 men en elev som inte på sin gamla skola läste Matte 2b eller Geografi 1 (som båda är obligatoriska kurser på inriktningen "samhälle") - måste i så fall erbjudas en annan kurs, till vilken hon är behörig. Det är möjligt att det inte går att lösa över huvudet taget.

    Så som reglerna ser ut idag, så är inte gymnasieskola anpassad för att elever ska byta program. En elev har rätt att söka om till åk1 och läsa om alla  tre år på ett nytt program /om hen kommer in på sina grundskolebetyg/. Om man ska byta, är det lättast efter åk1 (innan åk2).

    Min bedömning är att det blir svårt att få igenom byte från ES till SA med möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis. Men det är beslut som rektor får fatta. Eleven eller föräldrarna kan inte kräva det. Och, som sagt, byta program (eller skola) är inte en rättighet. Jag förstår att i detta fallet handlar det om att hela familjen flyttar, men då kan man ändå säga att "gymnasieskola är en frivillig skolform" (dvs man läser på gymnasiet om man vill och kan och i annat fall, så göra man inte det, utan får söka jobb). Det låter väldigt krasst, men det är det som gäller (tyvärr).

    Jag hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp och jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för din dotter, Peter!

    ANNA