hassan
    Jag valde natur natur men har riktigt svårt med matten, jag har haft de krångligt också då jag har varit på två skolor då jag ändra till denna. Jag undrar om jag kan ändra linja just nu och slippa att gå om 1an. JAg tänkte ändra från natur-natur till ekonomiprogrammet då jag har hört att matten är lättare och på ett långsammare tempo. Är det möjligt att ändra just nu då det är oktober ..?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan,

    det är inte förbjudet att byta gymnasieprogram i oktober /eller när som helst under läsåret/ men för att de ska bli möjligt måste Ledig plats finnas på Ekonomiprogrammet på en av skolorna som finns inom pendlingsavstånd från dig. Sedan om plats finns, fattar rektor på den mottagande skola beslut om hen kan ta in en ny elev eller ej så här sent på läsåret.

    Ta kontakt med rektorer på ekonomiprogrammet på alla de skolorna dit du kan tänka dig att byta och fråga om ledig plats finns. Om ledig plats finns brukar rektor boka tid för Studiebesök för den eleven som vill komma till skolan. Om din gymnasieskola erbjuder Ekonomiprogrammet, börja på din skola - ställ frågan om ledig plats finns på EK.

    Lycka till!

    Vänligen

    Julia SYV