Sandra
    Hej, jag ska söka till gymnasiet i år, men vet redan vilket yrke jag vill ha när jag blir äldre. Det har alltid varit min dröm att bli läkare. Det jag undrar över är om det är möjligt för mig att arbeta som läkare utomlands, om jag studerar på både gymnasiet och universitet här i Sverige, på svenska.

    Jag vill verkligen resa och se så mycket som möjligt av världen och av andra länder också, och därför har många tipsat mig om att kanske tänka på att arbeta inom en organisation lik Läkare Utan Gränser. Finns det några andra möjligheter att jobba som läkare och samtidigt kunna resa? Alltså inte bara under lov/helger, utan medan jag arbetar. Jag vet inte om min fråga är tillräckligt tydlig, men jag hoppas ni förstår ändå. Tack så mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Sandra,

    att bli läkare tar ganska lång tid - 3 år på gymnasiet, sedan 5.5 år grundutbildning på läkarprogrammet och sedan minst 1,5 år (ofta 2 år) AT-tjänstgöring - innan man kan ta ut sin läkarlegitimation, det är alltså tidigast om 10 år som du ska kunna ta ut din läkarlegitimation och på 10 år kan mycket förändras.

    I Sverige måste man ha svensk läkarlegitimation från Socialstyrelsen för att få lov att kalla sig "läkare" och utöva läkaryrket. Hur är det i andra länder - kan vara olika från land till land... och så förändras reglerna mycket, eller i alla fall KAN FÖRÄNDRAS.

    Med grundutbildning till läkare kan man t.ex bestämma sig för att bli medicinsk journalist<< och t.ex resa runt och berätta om hälsofrågor och den medicinska konsten i olika länder. Man kan också bli en forskare<< och ingå i någon internationell forskningsprojekt där det skulle ingå att resa till de andra länderna som ingår i forskningsprojekt.

    Internationella organisationer som t.ex Läkare utan gränser - är en mycket bra idé att gå in i - om man som läkare vill resa i jobbet.

    Och, som sagt, på de 10 åren som återstår innan du kan bli läkare, kan mycket förändras och även andra möjligheter kan uppstå. Du kanske skapar ett nytt yrke - "resande läkare" - eller kommer på ngt annat bra förslag.

    Bästa hälsningar

    ANNA