Ronnie
    hej!
    Jag har ett tag kvar till gymnasievalet men kan säkert säga att jag vill gå bild och form linjen. Senare skulle jag vilja utbilda mig till arkitekt men skulle jag kunna göra det om jag går estet linjen? Kan jag välja fler ämnen som högre kurser i matte etc.?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ronnie!

    det finns flera olika yrken man kan mena när man skriver eller säger "Arkitekt":

    Inredningsarkitekt

    Planeringsarkitekt

    Landskapsarkitekt

    Byggnadsarkitekt

    Trädgårdsingenjör som också kan kallas för "Trädgårdsarkitekt".

    Om du menar att du vill rita byggnader, se yrkesbeskrivning på den här sidan.

    Det är upp till den gymnasieskola som du kommer att läsa på, att bestämma om de erbjuder välja Matematik 2 och 3 (och även 4) på Estetiska programmet. Som en obligatorisk kurs, läser man Matematik 1b /enbart den kursen/ på det Estetiska programmet (alla inriktningar). Det är tillåtet att läsa Matte 2 och 3 och 4 inom programfördjupningen på Estetiska programmet, vilket du kan se i programplanen för ES. Men bara för att det är tillåtet, betyder det inte att alla gymnasieskolor erbjuder den möjligheten.

    Om du vill garanterat bli behörig till att läsa till "traditionell arkitekt" där Matte 3 krävs för behörighet, så kan du välja att läsa på ett program där man läser matte 3 som en obligatorisk kurs eller på förhand få svar från din gymnasieskola om den kommer att erbjuda läsa matte 2 och 3 inom Programfördjupningen eller inom det individuella valet.

    Om du inte under dina gymnasiestudier blir fullt behörig till en högskoleutbildning eller till en yrkeshögskoleutbildning - kan du söka läsa på komvux för att komplettera för behörighet.

    Förresten, finns det utbilningar på Yrkeshögskola som kan vara av intresse för dig, exempelvis: Arkitekturvisualisering. Du kan se hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv