student
    Hej! jag går första året på vård och omsorgsprogrammet och undrar om jag kan bli förskollärare. Jag har många tankar på vad jag vill bli och inte bestämt mig än. Jag har även fått ett blankett som jag ska fylla som är för räddningsmedicin och akutsjukvård. Spelar det roll på vad jag väljer där?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Dalal,

    det är inte alls omöjligt att på Vård- och omsorgsprogrammet, se programplan för VO >>; -  bli behörig till förskollärarprogrammet. Välj läsa kurser för Grundläggande behörighet, det har du rätt att göra (men du måste säga till om det på skolan). Det är Svenska eller SAS, svenska som andraspråk 3 och Engelska 6 - som du behöver läsa för grundläggande behörighet på VO. Du har rätt att läsa de kurserna inom programmets 2500 poäng eller utanför programmet - som Extra /U-kurser, utökade/ och då Inom programmet läsa i stället andra kurser.
    Vi avråder från att läsa U-kurser pga man riskerar att överanstränga sig och/eller att inte få godkända betyg, för att man läser för mycket. Så, mitt råd är att du läser Svenska/SAS 3 och Eng 6 inom programmet, exempelvis som Programfördjupande kurser.
    *****
    För särskild behörighet till förskollärarprogrammet behöver du inte skaffa dig några "speciella" godkända betyg --- utan det räcker om du väljer läsa kurser för Grundläggande behörighet och för övrigt följer ditt program och får godkända betyg i alla kurser du läser.

    ang. val mellan Räddningsmedicin eller Akutsjukvård - så råder jag dig först ställa frågan på din skola, om detta val skulle på ngt. sätt hindra att du kan läsa kurser för Grundläggande behörighet; om inte - välj Räddningsmedicin (här tänker jag att i fall ett barn på dagis råkar ut för en allvarlig olyckshändelse eller akut sjukdomstillstånd - då är Räddningsmedicin mycket passande att skaffa sig kunskaper inom  ...).

    Förklaring kring särskild behörighet till förskollärarprogrammet
    Särskild behörighet till förskollärarprogrammet består av godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 1b. Men på VO läser man 2 små kurser i samhällskunskap 1a2 och 1a1 som TILLSAMMANS ger samma kunskaper och samma behörighet som den större kursen, Samhällskunskap 1b.
    Ang. Naturkunskap 1b - så läser man på VO Naturkunskap 1a1 som en obligatorisk kurs och så läser man ett antal vård-kurser som tillsammans ger samma behörighet som Naturkunskap 2; och om man är behörig i en högre/överliggande kurs, då anses man vara behörig i lägre kurser också... dvs du behöver, om du följer ditt program och får godkända betyg, inte tänka på att läsa extra naturkunskap.

    • student : Tack så mycket, det hjälpte mycket men det där med räddningsmedicin och akutsjukvård så läser jag båda eftersom vi fick välja mellan (räddningsmedicin och akutsjukvård) eller (träning och hälsa). Så räddningsmedicin och akutsjukvård är tillsammans.
    • Liselotte : För behörighet till förskollärarprogrammet spelar det ingen roll om du läser Räddningsmedicin & Akutsjukvård eller om du läser Träning & Hälsa; välj det som du tycker mer om!
    • student : okej tack :)