Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    it-konsuIt>>> är inte "ett yrke" utan snarare ett "yrkesbegrepp" som beskriver ett "fenomen" - att man är expert inom Data/IT och ger experthjälp till andra - på "konsult-basis". Branchen är också under snabb ständig förändring. Exakt vilka utbildningar som kommer krävas om några år - är det idag ingen som kan svara på med någon större säkerhet.

    Personligen så tycker jag att man kan gå både naturvet.programmet och teknikprogrammet och äver El- och energiprogrammet - om man har sikte på att bli en "it-konsult". Det viktigaste är att man är intresserad och duktig inom dataområde och är beredd på en lång studieväg och på att verka inom en bransch där man ständigt ska behöva lära sig nytt och anpassa sig till nya förutsättningar.

    Hälsningar Peter syv

    P.S: kika gärna på yrkesbeskrivning <<IT-konsult www.framtid.se och även på andra yrken där på sajten.