Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joseph!

    Advokat kan kalla sig om man blev antagen till Advokatsamfundet. För det måste man först utbilda sig till Jurist

    Särskild behörighet till Jurist är Samhällskunskap 1b och Historia 1b - godkända betyg i de kurser, alltså.

    Jag undrar om du redan har Grundläggande behörighet? det har du om du fick Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Se också om du fick godkända betyg i Samhälle1b och His1b. Om du har allt detta - då är du behörig till Jurist.

    Om du inte är behörig - måste du uppnå behörighet, det är det viktigaste.

    Om du är behörig, kan du söka men eftersom utbildning till Jurist är så populär, är det mycket osannolikt att du kommer in med 15.0 i Merit.

    Högskoleprovet är ett bra alternativ. Har du gjort eller har du funderat på att göra högskoleprovet?

    Hur många Meritpoäng har du nu? Om du inte har 2.5 i merit - då kan du höja snittet av dina betyg genom att läsa eller göra Prövningar i meritgivande kurser.

    För att höja konkurrensvärde i dina betyg, behöver du annars skaffa dig högre betyg i de kurser som ingår i ditt Examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blit till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare