Isabella
    Hej!
    Jag går andra året på SA-media. Jag har under de senaste halvåret kommit på att jag vill jobba som manusförfattare och regissör. Det här är något jag har kommit på nu efter att jag började gymnasiet.
    Min klasskompis sa att jag borde ha valt att gå bara Media på gymnasiet. Är det sant? Kan jag inte bli manusförfattare nu? Finns det något jag borde tänka på när jag väljer individuellt val och vad ska jag läsa för linje på högskolan?

    MVH
    Isabella

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabella,

    det är lugnt, ingen fara alls! - jag menar om "fel inriktning" på gymnasial utbildning. :)

    Manusförfattare>>> kan man bIi med viIken tidigare utbildning som helst. Det finns inte några krav på att manusförfattare ska ha en viss speciell utbiIdning, man kan få bIi det i aIIa fall. Och så tvärtrom också, tyvärr :( - även om man går en vill speciell utbildning som ska leda till manusförfattaryrket, så kanske man ändå inte blir manusförfattare (i alla fall inte avlönad sådan för att skriva manus kan man göra på sin fritid som Hobby>>, t.ex).

    Nu går du andra året på gymnasiet och kommer inte att söka eftergymnasial utbildning i år, därför är det lite för tidigt att i detalj planera vad du bör söka tiII efter gymnasiet, därför att nya utbiIdningar kan dyka upp (och "gamla utbildningar" kan läggas ner).

    Det finns en yrkeshögskoIeutbildning tiII Manusförfattare som är pågående och en ny start augusti 2017. Om den kommer att starta ännu Iängre fram, är ännu okIart. Särskilda förkunskaper för denna utbildning - Består av studier eller dokumenterad yrkeserfarenhet inom området textproduktion och film, minst ett år heltid. Godkänt arbetsprov. Arbetsproverna testar de
    sökandes kunskaper inom dramaturgi och deras förmåga att gestalta en idé till en sammanhållande
    berättelse. Arbetsproven ska även visa på en idé i form av ett synopsis som lämpar sig för filmisk gestaltning. Utövande av textbehandling och dramaturgi inom yrkesområdena journalistik, reklam, film, dramatik eller prosa motsvarande minst ett års heltidsstudier eller heltidsarbete. Den sökandes behörighet bedöms även genom arbetsprover där kunskaperna inom textproduktion och dramaturgi prövas.
    ***

    Vi får hoppas att den utbildningen - YH; Manusförfattare>>> - kommer att ha starter ännu längre fram eller om en annan, liknande utbildnng dyker upp i stället.

    Med tanke på förkunskapskraven behöver du försöka skaffa dig nödvändig arbetslivserfarenhet.

    ***

    Andra aternativ är att t.ex söka utbiLdning till gymnasielärare i språk, bl a i svenska och under tiden skriva manus på fritiden, skicka dem till alla tänkbara stäIIen och hoppas på att få "slå igenom". Fördelen med den planen är att du kommer med störst sannolikhet få jobb (som lärare) dvs säkrar din försörjning men samtidigt har ändå chansen att få bli det som du egentligen vill bli - Manusförfattare.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte