Nalle puh

    Hej. Jag har gått nästan ett helt läsår på humanistiska programmet nu. Men jag har tänkt ganska länge på att jag kanske borde gått estet-estetik o media istället. Det är något jag är ganska intresserad av. Jag vet inte säkert om jag vill byta, för jag vet inte om jag ska välja ett nytt program över det jag redan har vant mig vid. Jag skulle kunna klara mig på hum och trivs rätt bra med programmet, förutom att jag har haft svårt att få vänner. Jag har två frågor. Jag undrar om jag borde ta chansen att byta så jag kanske har det roligare på estet? Det andra är, kan jag då byta efter att ha gått 1 år och hoppa in i estet 2a året? Hur lika är dem liksom. Jag antar att jag måste börja 1an i estet men det är värt att fråga. Obs, om jag byter måste jag även byta skola så det blir väldigt stor förändring. Jag vet också att jag kanske kan göra något inom estetik o media efter gymnasiet men det känns så långt fram.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan lägga in ansökan till ES/Media eller till ngt annat program via gymnasieantagningen (inom omvalsperioden, nyval) och konkurrera med dina grundskolebetyg. Om du kommer in via gymnasieantagningen boka snarast tid hos SYV-en på den nya skolan, visa upp dina betyg från år1 på den utbildningen som du går nu och så får du se om du kan bli uppflyttad till år2 på ES/Media.
    HU och ES/Media är inte så olika men i vilken ordning kurserna läses på olika skolor kan vara olika. En gymnasieskola får ej anta en elev om det på förhand är klart att eleven inte ska kunna uppfylla kraven för examensbevis. Och i kraven för examensbevis ingår också att följa rätt programstruktur. Det finns också en möjlighet till - nämligen att rektor på den nya skolan fattar beslut om Individuellt anpassat program för dig - och i så fall blir endast de kurserna som är inom "gymnasiegemensamma ämnen" striktobligatoriska för dig på det nya programmet och andra ES-kurser får rektorn byta mot andra kurser. Missa inte göra ansökan via gymnasiaantagningen innan sista dagen i omvalet!
    Att du söker via gymnasieantagningen förhindrar dig inte att fråga de gymnasieskolorna dit du vill byta om de har ledig plats i kommande årskurs 2. Men det är bättre att vänta lite med det och fråga när betygen i årskurs 1 för dig är satta. i april-maj kommer ingen gymnasieskola anta en ny elev; du måste först få betygen i slutet av år1. Rektor på den nya skolan vill oftast även se elevens närvarorapport och även prata med eleven (fråga varför eleven vill byta). Bara för att gymnasieskola har en ledig plats betyder inte per automatik att den första eleven som frågar om att byta till den skolan, kommer bli antagen; utan gymnasieskolan kan säga Nej, vi kommer inte anta dig. Det är endast via konkurrens med dina grundskolebetyg (via gymnasiantagningskansliet) som du har rätt att få en plats, oavsett din närvaro och orsaker till varför du vill byta skola och/eller gymnasieprogram.
    För att kunna göra ansökan via gymnasieantagningen - kontakta ditt gymnasieantagningskansli och be om inloggningsuppgifter till Hemsidan för gymnasieval. Det finns inga nackdelar för dig att göra den ansökan. Detta för att du även om du får besked ANTAGEN kan tacka Nej och stanna på din nuvarande skola, så mitt råd är att du gör ansökan via gymnasieantagningen - du kan söka till vilket program du vill. Men om du vill ha en rimlig chans att bli "uppflyttad" till år2 till hösten, så har du rätt i att den största chansen finns på ES/Media.

    Studie- och yrkesvägledare