anders
    Det är så att jag har valt naturvetenskapliga programmet och Natur inriktningen
    som ger mig
    Biologi 2
    Fysik 2
    Kemi 2
    Matematik 4
    som extra ämne.
    Det jag undrar är om jag kan byta ut Kemi 2 mot ett annat ämne som tex filosofi 1-2

    1 Svar

    Madeleine SYV på Furulundsskolan

    Hej!

    Normalt sett kan man inte byta ut sina ämnen som ingår i programmets inriktning. För att göra detta måste man ha kommit överens med sin rektor om att få utforma ett individanpassat program. Det är ett beslut som ska tas i samråd med lärare och även föräldrarna om man är under 18 år. Man kan inte heller ändra i programmets kurser i år 3, utan det måste göras innan år 2 är slut.

    Det kan även bli problematiskt rent praktiskt med schemat och grupperna om man vill byta en kurs som är fastställd inom ett program. Det är inte säkert att tex Filosofilektionerna är schemalagda på ett sätt som passar med ditt schema i övrigt.

    Jag föreslår att du tar kontakt med din SYV och/eller din rektor för att se vilka möjligheter som finns!