Fidan
    Hej! Jag har börjat gymnasiet och visste ingenting om hur betyget funkade . Jag valde moderntyska steg1 och visste efteråt att den ger inga merit värde och när jag vill bytta det gick inte, eftersom språkcentrum var stängt. Trodde att rektorn kunde göra nånting åt det men han kunde inte det. Nu är jag tvungen att gå till det där kursen som jag vet att kommer sänka min betyg jätte mycket i framtiden. Vill fråga om det finns en annan väg? Hur kan jag bytta modernspråk utan att det påverkar mitt betyg negativ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fidan! På vissa gymnasieprogram är Moderna språk Obligatoriska och på andra - inte. Du skriver inte på vilket program du läser.

    Om moderna språk är obligatoriska på ditt program, kan du inte få ut examensbevis utan betyg i moderna språk; med betyget F kan det gå att få examensbevis men det sänker så klart meritvärde.

    Läste du moderna språk på grundskolan?

    Vilket modersmål har du? Man kan läsa modersmål i stället för moderna språk men nu är vi mitt i läsåret och byta kurs så här sent kanske inte kommer att gå. De andra eleverna har ju läst från början av läsåret... Så det är kanske så att det är bättre för dig att försöka lära dig så mycket i tyska du kan och förhoppningsvis får du godkänt betyg men annars kan du få exambevis med F i tyska 1.

    Du kan också söka om till nästa år, till åk1 och börja gymnasiet på nytt - kanske på ett ptogram där du inte behöver läsa moderna språk.

    Svara gärna på frågorna som jag ställde till dig alternativt gå prata med SYV på din skola och lycka till!

    • : Jag har inte läst modernspråk men däremot läste jag modersmål.
    • : Jag visste inte att man fick meritvärde för steg 3. Jag tycker att det är orättvis eftersom jag fick ta reda på det för typ 2 veckor sen.
    • Julia : Det går att nå upp till max antal meritpoäng även utan meritpoäng för moderna språk. Godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng; högre kurser i matematik ger också meritpoäng, t.ex om du på högskolan söker utbildning som ej kräver särskilt matte, ex. juristprogrammet, då får du max i merit inom matte för godkända betyg i matte 2, 3 och 4.
    • Julia : Ang. det att du inte fick rätt info i rätt tid - det kan jag bara beklaga. Vi kan inte gå tillbaka i tiden. Ingen av oss kan. Det finns nu inget att göra åt det. Eller vad har du för förslag? Vad vill du att vi här på Fråga syv gör?
    • : Jag bara undrade om det fanns en annan väg. Min kompis sa att jag kan bytta skola innan jag får betyg sen kan jag välja min modersmål . Jag vet inte om det är rätt eller inte . Andra lösningen är att jag hoppar av gymnasiet och börjar om. Men jag vill inte förlåta ett år så tänker satsa på högskolaprovet.
    • Anna : Modersmål kan ersätta de obligatoriska kurser i Moderna språk, men för att modersmål ska erbjudas måste det vara minst fem elever som ska läsa kursen. Ang. BYTA SKOLA så är eleverns rättighet endast att söka till åk1 t o m det året som eleven fyller 19 år, alla andra byten är upp till rektor på den "mottagande skolan" att fatta beslut.
    • Anna : Högskoleprovet gör dig inte behörig till högskola. Högskoleprovet funkar så att om man är BEHÖRIG PÅ BETYG, då konkurrerar man i ännu en urvalsgrupp - HP-urvalsgruppen. Man kan alltså Inte som obehörig komma in på högskola med hjälp av högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer