Nils

    Hej. Jag läser för nuvarande på Lunds Universitet, två fristående kurser. Jag går i tankarna att söka in på någon kvantitativ linje efter sommaren, möjligtvis kandidatprogrammet i matematik. För det behövs det dock behörighet i matematik 4.

    Jag har behörighet i matte 3b. Skulle jag kunna bara läsa kursen själv eller med en privatlärare och sen bara tenta av nationella proven i Juni? Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan göra Prövning; prövningsavgiften är 500kr; du går själv hitta var du kan göra prövning... Och det kan vara ont om tid då sista dag att anmäla dig kan t.ex vara 9 febr., i vissa kommuner är det redan för sent då de hade sista anmälningar till prövningar 2 febr eller sista jan. Se om du kan på komvux läsa matte 4 på distans eller flex; då är det gratis att läsa plus du får garanterat göra proven och får betyg!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla! Tack för svaret! Ska absolut kolla på det, bästa är nog att ringa upp komvux i min kommun för det är ju ont om tid.
    • Milla : Du kan gå på din kommuns hemsida där du är skriven och se om det står kursstarter och sista anmälningar ... Och om du inte hittar info maila nu och fråga om matte 4 finns på distans eller flex, när sista datum är att anmäla sig; kvällskurs kanske du kan gå?
    • Milla : Se också på prövningar i närliggande kommuner ...
    • Milla : Att du söker kurs på komvux betyder inte att du garanterat får plats - de därför också på prövningar och påbörja självstudier på www.matteboken.se
    Läs alla kommentarer