Zain
    Hej. Jag går i teknikprogrammet i Helsinborg och jag vill flytta till naturprogrammet och ja har inte hittat någon skola och jag sökte till en skola i Stockholm, de sa att jag kunde flytta till deras skola men problemet är att jag inte har någon släkting där och min morbror flyttar dit i oktober. Ifall jag bytter skola hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zain,

    jag ser att du är 16 år. Fram till den dagen du fyller 18 år är det dina vårdnadshavares ansvar (oftast är vårdnadshavare = föräldrar) att ge dig "tak över huvudet" och "maten på bordet".

    Bostadssituationen är svår i hela Sverige just nu. I Stockholm är det jättesvårt att hitta bostad.

    Eftersom du är klar med Grundskolan, har du uppfyllt din "skolplikt". Så länge gymnasieskola inte är obligatorisk, så går man på gymnasiet "om man vill och kan" och i annat fall får man söka jobb. Givetvis är det svårt att hitta jobb utan gymnasiekompetens, men så ser reglerna ut. Det är inte alls självklart att man ska gå på gymnasiet. Det är en förmån, en möjlighet att gå på gymnasiet och få Studiehjälp från CSN under tiden.

    Om du inte kan hitta bostad i Stockholm, kan du inte flytta. Så är det. En gymnasieskola kan givetvis erbjuda dig studieplats och jag råder dig att fråga på den skolan, om de kan hjälpa till med att hitta bostad för dig. Kan de inte det, då är det så, tyvärr.

    Om du skulle komma in på någon Riksrekryterande utbildning, har du i så fall rätt till Inackorderings-tillägg till Studiehjälpen. Det är inte så värst mycket pengar (max 2350 kronor i månaden och för de pengarna hittar man inte någon bostad i Stockholm, tror jag). Dessutom är det mycket svårt att komma in på en Riksrekryterande utbildning för att det är elever från hela Sverige som söker och konkurrerar om platser. Mycket höga betyg krävs för att komma in.

    Om dina föräldrar/vårdnadshavare tillåter dig bo hos din morbror, får du givetvis göra det. Sedan får du se om du kommer in på någon gymnasieskola i Stockholm.

    Om du blir skriven/folkbokförd i Stockholm, och inte har någon studieplats, kan du vända dig till den kommunen (Utbildningsförvaltningen) där du är folkbokförd och be dem om hjälp. Kommuner har "uppföljningsansvar" för ungdomar upp till 20 år gamla. Det innebär att kommuner försöker ordna studieplatser, jobb eller praktikplatser för unga. Det är inte alltid de lyckas med det.

    Det kan vara en bra idé att stanna i Helsingborg och avsluta din gymnasieutbildning. Du hinner bli myndig och du får gymnasiekompetens. Men det är inte jag som bestämmer, utan du och dina vårdnadshavare får komma överens om vad du ska göra.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA